For at give dig den bedste oplevelse hos Autobutler bruger vi cookies. Ved at klikke rundt på sitet accepterer du brugen af cookies. Læs mere

Opgør med autobranchens dårlige ry

Autobranchen har igennem rigtig mange år lidt under et dårligt image med manglende gennemsigtighed, lav tillid og begrænsede klageforhold. Det er ikke et retvisende billede, og det skal der gøres noget ved, mener folkene bag Autobutler.

Det har i mange år været alment kendt, at autoreparation rangerer nederst i Forbrugerredegørelsen over ugunstige brancher i skarp ”konkurrence” med pensionsselskaber og energiforsyning. Branchen er rykket fra en sidsteplads som nummer 61 i 2006 til en 34. plads i år – men der er stadig et langt stykke vej til mål.

”Det er et ansvar, der påhviler branchen som helhed, og derfor er det godt at se, at CAD m.fl nu også arbejder endnu mere ihærdigt på at etablere et offentligt godkendt klagenævn med garantifond. Men det alene er heller ikke nok”, udtaler partner og medstifter af Autobutler, Peter Michael Oxholm Zigler.

Grunden til den ugunstige position kan ene og alene forklares ved, at den danske bilejer i dag ikke har tilstrækkelig information.

Mange tvister om værkstedsregninger og det deraf afledte utroværdige image kan ofte spores tilbage til den manglende information og kommunikation mellem bilejerne og værkstederne. Det bunder i uenighed om, hvad der er aftalt mellem værksted og bilejer ihht. opgavens omfang og pris. Det er i begge parters interesse, at omfanget af og prisen på den ønskede reparation eller serviceeftersyn beskrives så præcist som muligt, inden arbejdet påbegyndes. Derfor er en god idé at have en specificeret skriftlig aftale. Og det er lige præcis her, internettet er optimalt ift. at imødekomme uenigheder, inden de opstår.

Internettet er per definition gennemsigtigt og faciliterer en bedre kommunikation mellem værkstederne og bilejerne, og det er derfor centralt, at branchen ser på de muligheder, der ligger i at anvende internettet som en kommunikationskanal.

”Jeg tror på, at autobutler.dk og internettet som helhed kan være med til at ændre den opfattelse, der er den mest udbredte i dag. For os at se er det i hele branchens interesse – det gælder både importører, grossister, frie som autoriserede værksteder, at der kommer mere lys over hvordan branchen hænger sammen og man dermed undgår, at de brodne kar kommer til at tegne et unuanceret billede af branchen som helhed.” udtaler partner og medstifter i Autobutler, Peter Michael Oxholm Zigler.

Det er et spørgsmål om kommunikation, og det er ikke en opgave, som branchen alene kan løse indefra og ud, da det bliver for utroværdigt qua forbrugernes manglende forståelse. At ændre det dårlige image er et langt, sejt træk, men det er afgørende, at det også er forbrugerne selv, der er afsender på budskabet – netop for at gøre det troværdigt. Og her er det igen internettet, der kan spille en afgørende rolle ved at lade forbrugerne fortælle andre forbrugere om deres oplevelser gennem brugeranmeldelser og ratings på Autobutler.

”Vi monitorerer dagligt på de opgaver, der går igennem vores system og kan på baggrund af mere end 2.400 formidlede sager og brugeranmeldelser og ratings fra forbrugerne konkludere, at den generelle kundetilfredshed er særdeles høj, og det image autobranchen som helhed har i den danske befolkning langt fra er retvisende.” – fortsætter Peter Michael Oxholm Zigler

”Nu er det endelig blevet muligt for branchen som helhed at bevise og dokumentere, hvad den kan – sort på hvidt. Og modbevise den ofte misvisende opfattelse af mekanikere, der hersker i den danske befolkning. Og når resultaterne er så gode, som de er, er der vel ingen, der har interesse i at skjule dem?”

Få 3 tilbud på reparation

Få 3 tilbud fra værksteder nær dig

Få 3 tilbud » Få 3 tilbud »

Fordele med Autobutler

  • Få 3 tilbud fra værksteder nær dig
  • Spar 20-40 %
  • 3 års fuld garanti på arbejde og reservedele

Vi står klar til at hjælpe dig! Kontakt os på email eller ring på 77 34 32 21

Trustpilot
God 8.6 / 11827 anmeldelser

Få 3 tilbud fra værksteder nær dig

Vi har 294 kvalitetsværksteder klar til at tage imod din bil.

Få 3 tilbud

Alle bilreparationer