Opgør med autobranchens dårlige ry.

Skrevet af Autobutler.dk d. 11. november 2010, 17:45

Peter M Oxholm i Motor Magasinet

Artikel i Motor Magasinet, 11. november 2010

Autobranchen har igennem rigtig mange år lidt under et dårligt image med manglende gennemsigtighed, lav tillid og begrænsede klageforhold. Det er ikke et retvisende billede og det skal der gøres noget ved mener folkene bag autobutler.dk.

Det har i mange år været alment kendt at autoreparation rangerer nederst i Forbrugerredegørelsen over ugunstige brancher i skarp ”konkurrence” med pensionsselskaber og energiforsyning. Branchen er rykket fra en sidsteplads som nummer 61 i 2006 til en 34. plads i år – men der er stadig et langt stykke vej til mål.

”Det er et ansvar der påhviler branchen som helhed og derfor er det godt at se, at CAD m.fl nu også arbejder endnu mere ihærdigt på at etablere et offentligt godkendt klagenævn med garantifond. Men det alene er heller ikke nok”. – udtaler partner og medstifter af autobutler.dk, Peter Michael Oxholm Zigler.

Grunden til den ugunstige position kan ene og alene forklares ved at den danske bilejer i dag ikke har tilstrækkelig information.

Mange tvister om værkstedsregninger og det deraf afledte utroværdige image kan ofte spores tilbage til den manglende information og kommunikation mellem bilejerne og værkstederne. Det bunder i uenighed om, hvad der er aftalt mellem værksted og bilejer ihht. opgavens omfang og pris. Det er i begge parters interesse, at omfanget af og prisen på den ønskede reparation eller serviceeftersyn beskrives så præcist som muligt inden arbejdet påbegyndes. Derfor er en god idé at have en specificeret skriftlig aftale. Og det er lige præcis her internettet er optimalt ift. at imødekomme uenigheder inden de opstår.

Autobutler.dk værkstedsportal - 3 tilbud på din bilreparation

Internettet er per definition gennemsigtigt og faciliterer en bedre kommunikation mellem værkstederne og bilejerne og der er derfor centralt at branchen ser på de muligheder der ligger i at anvende internettet som en kommunikationskanal.

”Jeg tror på, at autobutler.dk og internettet som helhed kan være med til at ændre den opfattelse, der er den mest udbredte i dag. For os at se er det i hele branchens interesse – det gælder både importører, grossister, frie som autoriserede værksteder, at der kommer mere lys over hvordan branchen hænger sammen og man dermed undgår, at de brodne kar kommer til at tegne et unuanceret billede af branchen som helhed.” udtaler partner og medstifter i autobutler.dk, Peter Michael Oxholm Zigler.

Det er et spørgsmål om kommunikation og det er ikke en opgave branchen alene kan løse indefra og ud, da det bliver for utroværdigt qua forbrugernes manglende forståelse. At ændre det dårlige image er et langt, sejt træk men det er afgørende, at det også er forbrugerne selv, der er afsender på budskabet – netop for at gøre det troværdigt. Og her er det igen internettet, der kan spille en afgørende rolle ved at lade forbrugerne fortælle andre forbrugere om deres oplevelser gennem brugeranmeldelser og ratings på autobutler.dk.

”Vi monitorerer dagligt på de opgaver der går igennem vores system og kan på baggrund af mere end 2400 formidlede sager og brugeranmeldelser og ratings fra forbrugerne konkludere at den generelle kundetilfredshed er særdeles høj og det image autobranchen som helhed har i den danske befolkning langt fra er retvisende.” – fortsætter Peter Michael Oxholm Zigler
”Nu er det endelig blevet muligt for branchen som helhed at bevise og dokumentere hvad den kan – sort på hvidt. Og modbevise den ofte misvisende opfattelse af mekanikere, der hersker i den danske befolkning. Og når resultaterne er så gode som de er, er der vel ingen der har interesse i at skjule dem?”

Autobutler.dk værkstedportal - spar op til 40% på værkstedsregningen


Kun ved at vælge via autobutler.dk får du:

Med Autobutler får du 2 års fuld garanti

<p>Garantien gælder, med nedenstående undtagelser, både det udførte arbejde og de anvendte reservedele.</p> <li>Garantien gælder uden km begrænsning.</li> <li>Garantien gælder alene den del af arbejdet som er formidlet og udført gennem Autobutler.dk.</li> <li>Garantien ydes udelukkende af dét værksted, som har udført arbejdet og er derfor et forhold mellem kunden og værkstedet.</li> <li>Garantien gælder i to år fra fakturadato. Det er derfor vigtigt både at gemme det bekræftede tilbud formidlet gennem Autobutler.dk og værkstedsfakturaen, da disse to dokumenter tilsammen udgør garantibeviset.</li> <p>Garantien omfatter ikke:</p> <li>Skader / behov for udskiftning som skyldes almindelig slitage</li> <li>Skader som skyldes brug af forkert brændstof, olie og andre væsker</li> <li>Skader som skyldes færdselsuheld</li> <li>Skader som følger af manglende eller mangelfuld service og vedligeholdelse</li> <li>Skader som følger af unormal brug / misbrug af bilen</li> <li>Skader som følger af deltagelse i motorløb</li> <li>Skader som følger af andre værksteders eller egen reparation, montering af ekstraudstyr, eller ombygning af bilen</li> <li>Brugte og renoverede dele</li> <li>Egne reservedele</li> <li>Dæk</li> <li>Rustbeskyttelse</li> <li>Justeringer, sporinger og indstillinger (hjul, døre m.v.)</li> <p>Reklamation over garantidækkede skader skal ske til det værksted som har udført reparationen senest på toårsdagen for udskrivelsen af fakturaen.</p>

Alle værksteder kvalitetskontrolleres af FDM

<p>FDM foretager på vegne af Autobutler stikprøvekontrol af det arbejde, som vores tilmeldte værksteder udfører. Som uvildig stikprøvekontrollant er FDM med til at kontrollere det arbejde, som du har fået udført, lige som vores brugere efter hvert enkelt værkstedsbesøg bedømmer værkstederne. Tilsammen er det din sikkerhed for, at kvaliteten af arbejdet altid er i orden.</p> <p>Ved FDMs stikprøvekontrol undersøges det bl.a., om værkstedet har fulgt FDMs reparationsaftale, for at sikre dig at arbejdet er udført som aftalt. </p> <p>Alle værksteder på autobutler.dk er underlagt FDMs stikprøvekontrol og kontrolleres løbende.</p> <p>Det betyder at: <ul> <li>Kvaliteten af det udførte arbejde kontrolleres</li> <li>Kunden skal have mulighed for at se de udskiftede reservedele</li> <li>Værksteder kan ekskluderes, hvis de ikke lever op til FDMs og Autobutlers krav</li> </ul> </p> <p>Alt sammen for at garantere dig en god oplevelse og en service, der beror på høje kvalitetskrav til vores tilknyttede værksteder.</p>

Autobutler.dks prisgaranti

<p>Hvis du får et tilbud hos et lokalt værksted, der er bedre end det, du kan opnå på autobutler.dk, kan du gøre brug af Autobutlers prisgaranti. Så vil vi matche prisen ved at sørge for, at du kan få opgaven løst til samme pris hos et af de bilværksteder, som har budt på opgaven. Du vælger selv hvilket. Hvis ingen af de værksteder, der har budt på opgaven, ønsker at udføre arbejdet til den pris, der skal matches, kan du få arbejdet udført på et værksted i det samme geografiske område. Vi sørger for, at du aldrig kommer til at betale mere, end det bedste tilbud lyder på!</p>

Lige nu siger andre bilejere

4,5
55810 bedømmelser
Citroen C1 – 2007
God og hurtig service. Vil helt klart bruge dem igen.
Auto M8
3600 Frederikssund
Skoda Octavia – 2002
det var et godt værksted og de var gode til deres arbejde så ug her fra MVH.John.Jensen
Sand BilCentrum ApS
2630 Taastrup
Renault Captur – 2013
God og hurtig service!
Alexanders Testværksted
2300 København S
Citroen C1 – 2007
God og hurtig service. Vil helt klart bruge dem igen.
Auto M8
3600 Frederikssund
Skoda Octavia – 2002
det var et godt værksted og de var gode til deres arbejde så ug her fra MVH.John.Jensen
Sand BilCentrum ApS
2630 Taastrup
Opret en opgave nu