Kvinder flygter fra bilværkstederne

Skrevet af Autobutler.dk d. 2. maj 2016, 09:33

Kvinder flygter fra bilværksteder

Nøgne kalenderpiger, platte jokes og værkstedshumor er hverdagen på mange bilværksteder - og det får kvinderne til at holde sig væk. Nu anbefaler værkstedsportalen autobutler.dk branchen til at tage initiativ til at øge andelen af kvinder på værkstederne.

En undersøgelse blandt brugere af værkstedsportalen autobutler.dk viser at kvindelige bilejere ofte vælger at få en mandlig bekendt eller et mandligt familiemedlem til at stå for værkstedsbesøget. Det skyldes især at mange kvinder føler sig talt ned til og samtidig oplever det som diskriminerende, når den mandlige mekaniker fører dem ind på et kontor med nøgne kalenderpiger og en tyk hørm af mandehumor.

»En del af af vores kvindelige kunder melder tilbage, at de mest af alt er irriterede over deres traditionelle værksted, fordi de som kvinder oplever at blive fremmedgjort«, forklarer partner og medstifter af autobutler.dk Peter Zigler. Samtidig er der få kvindelige mekanikere, hvilket er med til at fastholde en stærk mandehørmskultur på værkstederne.

Portalen opfordrer nu bilbranchens organisationer til at gå sammen om at få ændret kulturen så man kan tiltrække flere kvinder til branchen.

Autobutler.dk værkstedsportal - 3 tilbud på din bilreparation

Brancheorganisationerne gør for lidt

PhD-undersøgelsen "Rigtige Autoboys" fra Københavns Universitet bekræfter billedet af at bilværkstederne især tiltrækker mænd.

»Der er for få kvindelige mekanikere fordi de bliver skræmt væk. Samtidig overlader mange kvindelige bilejere værkstedsbesøget til deres mand, far, eller en mandlig bekendt. Selv om vi lever i 2016 er det som om man træder ind i en tidslomme på bilværkstedet med kalenderpiger på væggen og vittigheder som ofte er kvinderelaterede«, siger Peter Zigler, som anklager brancheorganisationerne for at negligere problemet.

»Selv om halvdelen af landets bilejere er kvinder gør branchens organisationer ikke nok for at tiltrække kvinder. Der er derfor behov for en kulturændring hvor man gør en fælles indsats for at få flere kvinder ind i faget. Branchen kunne jo passende starte med at smide alle kalenderpigerne ud fra værkstederne.«

Flere kvinder vælger værksted på nettet

For at undgå at skulle forhandle på værkstedet vælger kvinder ofte at ordne værkstedsbesøget via nettet. Hos autobutler.dk har der det sidste år således været en kraftig vækst i antallet kvindelige kunder - og trenden ser ud til at fortsætte.

»Vi mærker en kraftig interesse blandt kvinder. Hver tredje besøgende på vores portal er en kvinde. De bruger primært nettet til at finde værksted, fordi de så slipper for at skulle forhandle direkte med en mekaniker. Samtidig oplever vi også at kvinder stiller langt flere spørgsmål til prisen og kvaliteten", siger Zigler og peger på, at man via nettet får alting skrevet ned på forhånd, så det bliver sværere for værkstedet skrue ekstra udgifter på prisen.

Autobutler.dk undersøgelse blandt danske bilejere


Hvad gør du, hvis du skal have lavet noget på din bil?

Autobutler.dk undersøgelse blandt danske bilejere


Metode

  • Survey Monkey analyse blandt bilejere, både brugere og ikke-brugere af autobutler.dk. Maj 2015 – 1096 respondenter, 890 af dem er brugere/har brugt autobutler.dk
  • Cancel reasons, juli – 68790 respondenter
  • Fokusgruppe af 4 kvinder, 3 dybdeinterviews af kvinder og 3 dybdeinterviews af mænd

Kun ved at vælge via autobutler.dk får du:

Med Autobutler får du 2 års fuld garanti

<p>Garantien gælder, med nedenstående undtagelser, både det udførte arbejde og de anvendte reservedele.</p> <li>Garantien gælder uden km begrænsning.</li> <li>Garantien gælder alene den del af arbejdet som er formidlet og udført gennem Autobutler.dk.</li> <li>Garantien ydes udelukkende af dét værksted, som har udført arbejdet og er derfor et forhold mellem kunden og værkstedet.</li> <li>Garantien gælder i to år fra fakturadato. Det er derfor vigtigt både at gemme det bekræftede tilbud formidlet gennem Autobutler.dk og værkstedsfakturaen, da disse to dokumenter tilsammen udgør garantibeviset.</li> <p>Garantien omfatter ikke:</p> <li>Skader / behov for udskiftning som skyldes almindelig slitage</li> <li>Skader som skyldes brug af forkert brændstof, olie og andre væsker</li> <li>Skader som skyldes færdselsuheld</li> <li>Skader som følger af manglende eller mangelfuld service og vedligeholdelse</li> <li>Skader som følger af unormal brug / misbrug af bilen</li> <li>Skader som følger af deltagelse i motorløb</li> <li>Skader som følger af andre værksteders eller egen reparation, montering af ekstraudstyr, eller ombygning af bilen</li> <li>Brugte og renoverede dele</li> <li>Egne reservedele</li> <li>Dæk</li> <li>Rustbeskyttelse</li> <li>Justeringer, sporinger og indstillinger (hjul, døre m.v.)</li> <p>Reklamation over garantidækkede skader skal ske til det værksted som har udført reparationen senest på toårsdagen for udskrivelsen af fakturaen.</p>

Alle værksteder kvalitetskontrolleres af FDM

<p>FDM foretager på vegne af Autobutler stikprøvekontrol af det arbejde, som vores tilmeldte værksteder udfører. Som uvildig stikprøvekontrollant er FDM med til at kontrollere det arbejde, som du har fået udført, lige som vores brugere efter hvert enkelt værkstedsbesøg bedømmer værkstederne. Tilsammen er det din sikkerhed for, at kvaliteten af arbejdet altid er i orden.</p> <p>Ved FDMs stikprøvekontrol undersøges det bl.a., om værkstedet har fulgt FDMs reparationsaftale, for at sikre dig at arbejdet er udført som aftalt. </p> <p>Alle værksteder på autobutler.dk er underlagt FDMs stikprøvekontrol og kontrolleres løbende.</p> <p>Det betyder at: <ul> <li>Kvaliteten af det udførte arbejde kontrolleres</li> <li>Kunden skal have mulighed for at se de udskiftede reservedele</li> <li>Værksteder kan ekskluderes, hvis de ikke lever op til FDMs og Autobutlers krav</li> </ul> </p> <p>Alt sammen for at garantere dig en god oplevelse og en service, der beror på høje kvalitetskrav til vores tilknyttede værksteder.</p>

Autobutler.dks prisgaranti

<p>Hvis du får et tilbud hos et lokalt værksted, der er bedre end det, du kan opnå på autobutler.dk, kan du gøre brug af Autobutlers prisgaranti. Så vil vi matche prisen ved at sørge for, at du kan få opgaven løst til samme pris hos et af de bilværksteder, som har budt på opgaven. Du vælger selv hvilket. Hvis ingen af de værksteder, der har budt på opgaven, ønsker at udføre arbejdet til den pris, der skal matches, kan du få arbejdet udført på et værksted i det samme geografiske område. Vi sørger for, at du aldrig kommer til at betale mere, end det bedste tilbud lyder på!</p>

Lige nu siger andre bilejere

4,5
55704 bedømmelser
Ford Fiesta – 2014
Cele Auto
2750 Ballerup
Ford Fiesta – 2009
BH Car Service Osted - Teknicar
4320 Lejre
Skoda Fabia – 2007
meget fin service hjælpsom en positiv oplevelse
TS Autoteknik I/S - Teknicar
2400 København NV
Ford Fiesta – 2014
Cele Auto
2750 Ballerup
Ford Fiesta – 2009
BH Car Service Osted - Teknicar
4320 Lejre
Opret en opgave nu