For at give dig den bedste oplevelse hos Autobutler bruger vi cookies. Ved at klikke rundt på sitet accepterer du brugen af cookies. Læs mere
Hvad koster det at få sin Peugeot til synstjek?

Spar tid og penge – kør din Peugeot til synstest

19 december 2017, 11:29

Har du en Peugeot, der er ældre end 4 år fra første indregistreringsdato, så skal den en tur forbi synshallen hvert andet år.

Til et syn går synsfolkene bilen efter i sømmene og sikrer, at bilen er i en stand, så du ikke er til fare for trafiksikkerheden når du kører i din bil. Finder synsfolkene fejl på bilen, så dumper den og du skal til et omsyn senest 4 uger efter.

Det er drønærgerligt og spild af både tid og penge. For det kunne højst sandsynligt være undgået, hvis du havde valgt at køre din Peugeot til et synstjek eller en synstest lige før end den skulle til syn.

Det kan være meget svært at sige, hvad et synstjek skal koste. På mange andre reparationer kan vi her hos autobutler.dk finde en gennemsnitspris for netop dit bilmærke. Men det er lidt en anden sag med synstjekket, for når du kører din Peugeot til et tjek inden syn, er det jo netop for at finde de ting, der er i vejen, som værkstedet så kan reparere inden synet. Det kan være alt fra en baglygte, der skal have ny pære, til en slidt tandrem der skal skiftes. Derfor er det umuligt at give en gennemsnitspris, der afspejler en realistisk pris på netop dit synstjek.

Vi kan dog sagtens give dig en pris for selve synstjekket – hos Autobutler har vi nemlig et tilbud med en fast, lav pris på synstjek til 349 kroner, når du booker din værkstedstid gennem os. Ud over den faste lave pris får du selvfølgelig også alle de andre fordele ved at booke din værkstedstid gennem autobutler.dk: 2 års garanti, prisgaranti, FDM reparationsaftale og mulighed for at se andre bilejeres bedømmelser af hvert værksted.

Autobutler.dk værkstedsportal - 3 tilbud på din bilreparation

En synstest finder sted hos dit lokale autoværksted, og her vil mekanikeren gennemgå samtlige af de punkter, som synscentret også kontrollerer ved et syn. Derfor kan man også godt regne med, at hvis mekanikeren ikke finder fejl på bilen til en synstest, så vil bilen med 99 pct. sikkerhed også blive godkendt til et efterfølgende syn.

Og fordelen er selvfølgelig, at du på den måde slipper for et omsyn, og den ekstra omkostning, der er forbundet med dette.

Tjekliste – disse punkter kan du selv tjekke før syn

Har du besluttet dig for at springe en synstest over og bare køre bilen til syn, så har du formentligt en ret god fornemmelse for, at bilen vil gå igennem syn uden anmærkninger.

Der er dog en række punkter, som du alligevel bør tjekke lige inden synet. Dem har vi oplistet nedenfor.

Forruden

Se efter, at der ikke er stenslag på forruden inden for førerens synsfelt, dvs. det felt, hvor vinduesviskerne bevæger sig. Sørg altid for at få stenslag repareret. Tjek med din bilforsikring. Måske har du en ordning, som betyder, at du bare kan køre bilen på værksted og få ruden fikset uden beregning.

Vinduesvisker og sprinkler

Se efter at vinduesviskeren virker som den skal. Kontroller samtidig, at sprinklerbeholderen er fyldt, og at sprinkleren sprøjter sprinklervæksten op på forruden ved hjælp af samtlige dyser.

Dæktryk og mønster

Kontrollér at dæktrykket er det rigtige og tjek ved samme lejlighed, at dybden på dækmønsteret lever op til lovkravene. Loven foreskriver, at der skal være minimum 1,6 mm slidbanemønster. På dækket kan du se en slidindikator, som viser, hvor meget dækkene er slidt. Gennemgå også dækkene for revner eller synlige skader.

Håndbremse (parkeringsbremse)

Lav en test af håndbremsen. Reglen siger, at når håndbremsen er trukket, skal bilen kunne holde på en stejl bakke (18% stigning) uden, at den begynder at trille. Kan du ikke finde en bakke, som er tilstrækkelig stejl, så kan mindre også gøre det.

Kontrol af lygter

Kontrollér at alle bilens lygter lyser, som de skal. Få hjælp til at tjekke baklyset, bremselyset og blinklyset. Husk at se efter, at nummerpladelyset også virker. Endelig skal du se efter, at lygteglassene er intakte og uden stenslag.

Motorrummet

Motorrummet skal være rent og pænt. Der må eksempelvis ikke være synlige tegn på oliespild. Få eventuelt foretaget en motorvask, inden bilen bliver synet.

Autobutler.dk værkstedportal - spar op til 40% på værkstedsregningen

Lyt til fornuften – kør bilen til en synstest

Er det sket før, at din bil er dumpet til syn, så vil du sikkert give os ret i, at det er en god ide at få foretaget en synstest, næste gang bilen skal til syn.

Vær opmærksom på, at det ikke er muligt at udsætte et forestående syn. Derfor skal du være nogenlunde klar over, hvornår bilen skal synes, så du inden da kan nå at få den på værksted.

Til synstesten vil værkstedet bl.a. kontrollere nedenstående punkter:

Nummerplader – bilens nummerplader skal være synlige både for og bag, og så skal de være skruet rigtigt på.

Styretøj, støddæmpere og fjedre – både bærekugler og styrekugler ses efter, og det kontrolleres, at der eksempelvis ikke er for meget slør i styretøjet. Trækker bilen ud til siden under kørsel, er der fejl på styretøjet.

Bremser – bremseklodser og skiver kontrolleres, og mekanikeren foretager en test, som vil afsløre, om bilen bremser, som den skal og ikke bremser skævt.

Horn – bilens horn testes. Når hornet aktiveres, skal der straks fremkomme en klar og høj lyd.

Lygter – mekanikeren kontrollerer, at alle lygter lyser, som de skal. Det er ikke nok, at der er lys i dem alle. De skal samtidig også lyse tilstrækkeligt kraftigt. Ved en kontrol af lygterne vil mekanikeren også sørge for, at lygterne er justeret korrekt.

Motorhjelm – motorhjelmen skal kunne åbnes uden problemer. Sidder batteriet ikke spændt ordentligt fast, eller finder mekanikeren oliespild i motorrummet, er det nogle fejl, som skal udbedres, førend bilen kan komme til syn.

Karosseri, undervogn og bærende dele – er der skrammer og buler i karosseri, betyder det ikke, at bilen dumper til syn. Men der må til gengæld ikke være alvorlige rustskader eller gennemtæringer i de bærende dele, såsom vanger, svingarme, paneler, fjederskåle, forbro og støddæmpertårnene.

Udstødningssystemet – systemet efterses for utætheder. Samtidig testes det, om motorens forbrænding indeholder et for højt indhold af skadelige gasser. Det kan bl.a. forekomme, hvis bilen kører rundt med gammel motorolie. Derfor kan du også risikere, at værkstedet anbefaler, at du får skiftet motorolie og oliefilter, inden bilen synes.

Slanger og bremserør – der må ikke være gennemtæringer på bremserørene. Det kan nemlig udgøre en sikkerhedsrisiko og i værste fald føre til bremsesvigt. Derfor tjekkes alle bremserør og slanger for utætheder eller brud.

Anhængertræk – har bilen anhængertræk, så kontrolleres det, om stikdåsen virker korrekt. Det vil sige, at der ved tilkobling af en anhænger skal være lys i alle lygter.

Efter synstjekket får du en detaljeret oversigt over, hvad der skal laves på bilen, førend den kan gå igennem det periodiske syn. Bed værkstedet om at komme med et prisoverslag på, hvad det vil koste at få fejl og mangler udbedret.

Er bilen dumpet til syn?

En manglende synstest kan betyde, at den synsansvarlige til selve bilsynet finder alvorlige fejl og mangler, som enten har betydning for færdselssikkerheden eller for miljøet. I alle tilfælde betyder det, at bilen dumper til syn og skal omsynes.

Når du er til syn med din Peugeot, vil du som afslutning få udleveret en synsrapport, som beskriver, hvorfor bilen ikke kunne godkendes.

Synsrapporten skal du tage med til værkstedet og her skal du få lavet en aftale om, at værkstedet får repareret de fejl, som fremgår af synsrapporten, så bilen bliver klar til et omsyn.

Ved et omsyn vil synshallen kun kontrollere de ting, der ikke blev godkendt ved det første syn. Derfor koster et omsyn også mindre end selve synet, da der er færre punkter, som skal kontrolleres.

Hvis fejlene på din Peugeot er så graverende, at bilen er livsfarlig at køre rundt i, så kan der udstedes et kørselsforbud. I sådanne tilfælde kan du ikke selv køre bilen på værksted, men må have den hentet med en form for vejhjælp.

Tidligere var det sådan, at hvis synshallen ved det første syn fandt nogle ting, som var relativt ubetydelige, fik man at vide, at de bare skulle repareres, uden at man skulle til syn igen. Det kaldtes for ’Betinget godkendt’ – men i maj 2018 trådte nye EU-regler i kraft, og det betyder, at disse fejl nu resulterer i et reelt omsyn, og at kategorien ’Betinget godkendt’ ikke længere eksisterer.

Med synsrapporten i hånden kan du også vælge at bestille 3 tilbud på Autobutler og få værkstederne til at give en samlet pris på, hvad det koster at få bilen gjort klar til et omsyn.

Bestil 3 tilbud her.

Autobutler.dk værkstedportal - spar op til 40% på værkstedsregningen

Få 3 tilbud og sammenlign priser på klargøring til syn

Få 3 tilbud » Få 3 tilbud »

Fordele med Autobutler

  • FDM har stikprøvekontrol af værkstederne på Autobutler. Det sikrer, at de bedste mekanikere er med.
  • Med prisgaranti på alle opgaver er du sikker på at få et godt tilbud.
  • Sammenlign priser hos flere værksteder.
  • Vi sikrer dig med to års garanti på al service- og reparationsarbejde.
Trustpilot
God 8.7 / 11787 anmeldelser

Få 3 tilbud fra værksteder nær dig

Vi har 294 kvalitetsværksteder klar til at tage imod din bil.

Få 3 tilbud

Alle bilreparationer