For at give dig den bedste oplevelse hos Autobutler bruger vi cookies. Ved at klikke rundt på sitet accepterer du brugen af cookies. Læs mere

Priser på bilreparation

Prisen på at få tjekket sin Škoda inden syn

Tusindvis af biler dumper hvert år til syn – få foretaget et før-synstjek af din Škoda

Når din Škoda er ældre end 4 år fra første indregistreringsdato, så skal den til periodisk syn hvert andet år.

Indkaldelsen får du automatisk fra Færdselsstyrelsen. Her vil det fremgå, hvornår bilen senest skal være synet og godkendt. Det er nu dit eget ansvar at få din Škoda synet til tiden, og det kan være en dårlig ide at glemme at få det gjort. For du risikerer at få nummerpladerne konfiskeret, hvis politiet stopper dig i eksempelvis en trafikkontrol.

Det er drønærgerligt og spild af både tid og penge. For det kunne højst sandsynligt være undgået, hvis du havde valgt at køre din Škoda til et synstjek eller en synstest, lige før den skulle til syn.

Men hvad skal et synstjek koste i gennemsnit?. For de fleste andre reparationer kan vi her hos Autobutler finde en gennemsnitspris for netop dit bilmærke. Men det er lidt anderledes, når det kommer til synstjekket, for når du kører din Škoda til et tjek inden syn, er det jo værkstedets job at finde de ting, bilen kan dumpe på, som så kan repareres inden synet. Det kan være alt fra en baglygte, der skal have ny pære, til en slidt tandrem der skal skiftes. Derfor er det umuligt at give en gennemsnitspris, der afspejler en realistisk pris på netop dit synstjek.

Vi kan dog sagtens give dig en pris for selve synstjekket – hos Autobutler har vi nemlig en fast, lav pris på synstjek til 349 kroner, når du booker din værkstedstid gennem os. Ud over den faste lave pris får du selvfølgelig også alle de andre fordele ved at booke din værkstedstid gennem Autobutler: 2 års garanti, prisgaranti, FDM reparationsaftale og mulighed for at se andre bilejeres bedømmelser af hvert værksted.

Autobutler.dk værkstedportal - spar op til 40% på værkstedsregningen

Hvorfor skal min Škoda til syn?

Der er to overordnede formål med et bilsyn.

Det ene er at kontrollere, at de færdselssikkerhedsmæssige forhold, som styretøj, dæk, lygter, blinklys, osv. virker, og samtidig kontrolleres det også, at blandt andet hjulophæng og støddæmpere fungerer, som de skal.

Det andet formål er at sikre, at bilen miljømæssigt er i orden. Det betyder, at synshallen måler udledning af røg, kulilte, og samtidig tjekker, at bilen ikke støjer for meget.

Findes der graverende fejl, så skal disse udbedres, og bilen skal til et omsyn senest 4 uger efter.

Vil du øge sandsynligheden for, at bilen rent faktisk består og går gennem det periodiske syn, så er det en god idé at få gennemgået bilen på et værksted, førend du kører til synshallen.

Undersøgelse fra 2017 viser, at for visse bilmærker gælder det, at næsten halvdelen af alle biler dumper til syn.

Men kan altså undgås ved at køre bilen til et før-synstjek. Selvfølgelig er der ikke 100 pct. garanti, men ved et før-synstjek vil værkstedsfolkene tjekke, om bilen overholder alle minimumsstandarder.

Og samtidig tilbyder visse værksteder sågar, at hvis bilen dumper, så betaler værkstedet for omsynet. Dog ikke for reparationerne. Finder værkstedet fejl ved bilen, så kan du få dem udbedret, inden bilen skal til syn.

Autobutler.dk værkstedsportal - 3 tilbud på din bilreparation

Tjekliste – disse punkter kan du selv tjekke før syn

Stenslag i forruden

Ruden i din bil er opdelt i flere zoner, når vi snakker om stenslag, og faktisk må der godt være stenslag i forruden, når du kører bilen til syn. Men i de felter, som tilsammen udgør det område, hvor vinduesviskerne bevæger sig, må stenslagene kun være så ubetydelige, at man lige så godt kan sige, der ikke må forekomme stenslag i førerens synsfelt.

Stenslag kan pludseligt udvikle sig fra bitte små prikker til større revner, og derfor er det også tilrådeligt at få eventuelle stenslag repareret, straks de opdages. Du har formentlig en særaftale gennem dit forsikringsselskab eller via et vejhjælps-abonnement, som gør, at du kan få ruden repareret uden beregning.

Vinduesvisker og sprinkler

Vinduesviskeren har til opgave at holde forruden ordentligt ren. Det handler selvfølgelig om din egen og dine medtrafikanters trafiksikkerhed, og specielt om vinteren, hvor sne, is og sjap kan få gummiet til at stivne, er det helt afgørende, at vinduesviskeren fungerer som den skal. Kontroller derfor standen af vinduesviskeren samtidig med, at du ser efter om beholderen med sprinklervæske er fyldt. Når du gør det, så kontroller også at sprinklerens dyser ikke er tilstoppet.

Slidmønster og dæktryk

Reduceret vejgreb og svigtende bremsevne skyldes ofte nedslidte dæk. Se derfor efter, om dækmønsteret lever op til lovkravene, der siger, at der skal være minimum 1,6 mm slidbanemønster. Find slidindikatoren på dækket, der viser dig, hvor meget de er slidt og gennemgå også dækkene for revner eller synlige skader. Inden du kører bilen til det periodiske syn, så tjek også, at dækkene har det rigtige dæktryk.

Kontrol af lygter

Lyser bilens lygter, som de skal? Og lyser de kraftigt nok? Få hjælp til at tjekke om baklyset, bremselyset og blinklyset virker og glem ikke også at tjekke nummerpladelyset. Du bør endvidere se efter, at der ikke er stenslag eller revner i lygteglassene.

Motorrummet

Det er vigtigt, at motorrummet er pænt og rent. Få eventuelt foretaget en motorvask, inden bilen synes.

Før-synstjek – alt dette tjekker værkstedet

Hvornår bilen skal til syn, kan du læse mere om på SKATs hjemmeside for motorkøretøjer.

Har du valgt at køre bilen til et før-synstjek, så vær sikker på, at værkstedet kommer hele vejen rundt om bilen. I praksis betyder det, at følgende punkter bør kontrolleres:

Nummerplader – nummerpladerne skal være synlige og være ordenligt skruet på.

Styretøj, støddæmpere og fjedre kontrolleres. Opdages det, at bilen eksempelvis trækker ud til siden, eller der høres en ’dunk-lyd’, når bilen svinger, så er der formentlig fejl på styretøjet eller støddæmpere.

Bremsetjek – bremserne gås efter og det kontrolleres, at bilen ikke bremser skævt. Endelig ses der efter, at bremserørene ikke er gennemtæret. Det kan nemlig i værste fald føre til bremsesvigt.

Test af horn – hornet skal fremkomme med en høj og klar lyd, når det aktiveres.

Lygter – ved en kontrol af lygterne vil mekanikeren tjekke, at alle lygter lyser og lyser for fuld kraft. Samtidig tjekkes det, at forlygterne er indstillet korrekt, og at lyset i instrumentbrættet virker som det skal.

Motorrummet – værkstedet vil se efter, om batteriet er ordentligt fastspændt. For sker der et uheld, og batteriet ikke er ordentligt fastspændt kan det rykke sig løs og forårsage brand i bilen.

Karosseri, undervogn og bærende dele – Du kan ikke regne med at få bilen gennem syn, hvis der findes alvorlige rustskader eller gennemtæringer i de bærende dele, såsom vanger, svingarme, paneler, fjederskåle, forbro og støddæmpertårnene.

Udstødningudstødningssystemet gås efter og kontrolleres for utætheder. Ved hjælp af måleudstyr tjekkes det, at motorens forbrænding ikke indeholder et for højt indhold af skadelige gasser

Efter synstjekket vil værkstedet give dig en detaljeret oversigt over, hvad der måtte skulle laves på din Škoda, førend den kan gå igennem det periodiske syn.

Bed om at få et prisoverslag på, hvad det vil koste at få fejl og mangler udbedret eller få 3 tilbud på autobutler.dk.

Autobutler.dk værkstedportal - spar op til 40% på værkstedsregningen

3 tilbud og sammenlign priser på klargøring til syn

FDM stikprøvekontrol
FDM har stikprøvekontrol af værkstederne på Autobutler. Det sikrer, at de bedste mekanikere er med.
Prisgaranti
Med prisgaranti på alle opgaver er du sikker på at få et godt tilbud.
Fair pris
Sammenlign priser hos flere værksteder.
2 års ekstra garanti
Vi sikrer dig med to års garanti på al service- og reparationsarbejde.

Få 3 tilbud fra værksteder nær dig

Vi har 294 kvalitetsværksteder klar til at tage imod din bil.

Få 3 tilbud

Alle bilreparationer