Krav til Faktura

Du skal udfylde alle detaljer i fakturaen

Det er obligatorisk at du uploader værkstedsfakturaen, før du afslutter en Autobutler-opgave via din side på autobutler.dk.

Vi oplever desværre at mange værksteder dumper FDM stikprøvekontrollerne pga. fejl eller mangler i fakturaerne. Du skal skrive udførlige fakturaer, da dette er kundens dokumentation og sikkerhed for korrekt udført arbejde samt din dokumentation i tilfælde af evt. uoverensstemmelse. Fakturaen er samtidig grundlaget for de 3 års garanti du yder kunden på både reservedele og udført arbejde på alt udført arbejde via autobutler.dk.

FDM reparationsaftale krav til faktura

FDM har samlet minimumskrav til de fakturaer, du vedhæfter på autobutler.dk. Nedenstående krav er grundlaget for de stikprøvekontroller, der løbende foretages på udført arbejde via dit værksted.

En faktura skal indeholde:

  • Faktura nummer og fakturadato.
  • Værkstedsoplysninger, herunder navn, adresse, telefon nummer og SE/CVR-nummer.
  • Køretøjsoplysninger: mærke, model, stelnummer eller registreringsnummer og kilometerstand.
  1. Beskrivelse af reparationsart (ex. udskiftning af kobling).
  2. Ved service, angivelse af km/år og/eller intervaleftersyn (f.eks. 30.000 km og 2 år) samt tillægsarbejde og der vedlægges udfyldt serviceskema jf. bilfabrikantens anvisninger.
  3. Alle udskiftede reservedele specificeres med leverandørens reservedelsnummer / varebeskrivelse / antal
  4. Alle væsker og olier specificeres med navn, væsketype og kvalitet: (f.eks. Shell Helix Ultra Professionel, AP-L 5W30 og lign.).
  5. Ved fabriksservice skal det fremgå, hvordan værkstedet har forhold sig til bilfabrikantens aktioner.
  6. Ved fabriksservice, skal der stemples i servicehæftet, ved Digital servicehæfte skal der foreligge dokumentation.
  7. For biler med lak og/eller rustgennemtæringsgaranti, skal det på fakturaen fremgå, at dette kun kan foretages på autoriseret mærkeværksted.
  8. Hvis der er fejl/mangler på køretøjet som kunden ikke ønsker udbedret, men anbefalet af værkstedet, skal dette fremgå af faktura.
  9. Ved 4-hjulsmålinger vedlægges et print af både før- og efter resultat.
  10. Ved fejlsøgninger og anden brug af testere beskrives konklusionen (og fejloversigt/diagnose protokol vedlægges).

Ud over kravet til fakturaerne er det vigtigt at du kommunikerer mest muligt på skrift med bilejeren. Der har desværre været nogle sager, hvor værksteder endte med at betale kæmpe beløb tilbage til bilejerne, fordi de ikke fik kundens skriftlie accept ved ekstraarbejde. Mange mekanikere tror, at det er tilstrækkeligt at ringe til kunden og få en mundtlig accept. Men afgørelser fra Ankenævn for biler viser, at det ikke er tilfældet. Sørg derfor altid for skriftlig accept af ekstraarbejde.

Sådan gør du, hvis der skal laves ekstra arbejde ud over det oprindelige tilbud:

  • Du må ikke påbegynde ekstraarbejdet før, du har modtaget kundens skriftlige accept.
  • Send en skriftlig besked til bilejeren via Autobutlers beskedsystem, hvor du specificerer ekstraarbejdet med timeforbrug, reservedele og en samlet makspris på ekstraarbejdet inkl. moms.
  • Benytter du Autobutlers beskedsystem vil kunden automatisk modtage mail og sms med din besked. På den måde kan du dokumentere, at du har oplyst kunden om ekstraarbejdet.
  • Har du ikke fået skriftligt svar fra kunden, så ring til kunden og bed om accept, før du går i gang.
  • Hvis du ikke kan få fat på bilejeren, så send en sms - hvor du beder om at få et skriftligt svar, før du starter arbejdet.

Har du spørgmål eller brug for hjælp til opsætning af dine fakturaer er du velkommen til at kontakte os.