Bilejere bruger mobilen som aldrig før, når bilen skal på værksted

Over halvdelen af alle besøgende på autobutler.dk bruger i dag mobiltelefonen, når de skal booke tid til næste værkstedsbesøg. Det er en ny rekord og portalen forventer at tendensen fortsætter de kommende år.

Selv om bestilling af bilreparationer kan være omfattende, bruger langt hovedparten af bilejerne hos autobutler.dk i dag mobiltelefonen til at finde og vælge et værksted på nettet. De senere år er udviklingen eksploderet. Hvor det sidste år var under halvdelen af de besøgende er tallet vokset, så 55 procent af alle kunder i dag bruger en smartphone eller tablet når de bruger hjemmesiden.

Hvor det for fem år siden var under en tredjedel af kunderne som brugte mobiltelefonen er det i 2017 over halvdelen. Hos autobutler.dk har man de seneste seks måneder gennemskrevet og tilpasset over 60.000 forskellige sider og undersider, for at sikre at de performer optimalt på en mobiltelefon og lever op til kommende mobilkrav fra digitale søgemaskiner. Det har givet flere besøgende og flere værkstedsbookinger hos værkstederne.

- De fleste har mobiltelefonen inden for rækkevidde 24/7 og på trods af den lille skærm er det ofte langt mere tillokkende at bruge smartphonen når man skal bestille tid på værkstedet. Hvor vi i de første år især fik mange simple opgaver via mobile enheder bruger bilejerne nu også deres smartphone til mere komplicerede opgaver, oplyser Christian Legêne, adm. dir. autobutler.dk.

Han peger på at portalen har udvidet sit digitale marketing- og produktteam, så der i dag er en hel afdeling som alene har til opgave at sikre at portalen er på forkant med danskernes digitale brugsmønster og de mange nye krav fra søgeportaler som Google.

Værkstederne er bagud
I september sidste år beskrev Motormagasinet at kun 40 pct. af landets værksteder har et selvstændigt website og den nye undersøgelse bekræfter tendensen.

- I går skulle du findes på nettet, for at nå nye kunder. I dag skal dit website være i en mobiltilpasset version 2, med en række features som bedømmelser, bestillingsmuligheder og priser online. Ellers risikerer dit værksted at blive valgt fra.

Sådan ligger de største danske værkstedskæder placeret online

Kravene om mobilt tilpassede hjemmesider, kan betyde store omkostninger til at revidere og gennemgå ens hjemmesider. En gennemgang af landets 12 største værkstedskæder via Googles avancerede mobile analyseværktøjer viser, at flere har så store problemer, at deres websites kan være ubrugelige, hvis man vil tilgå dem fra en smartphone.

5 af 12 værkstedskæder og reservedelsleverandører kan ikke ses på en smartphone
Google har analyseret de 12 største kædesammenslutningers centrale websites. Hos en enkelt blev Googles mobile browser forment adgang (på grund af en fejl i hjemmesidens opbygning) - hos fire andre aktører blev tommelfingeren også vendt ned for den mobile adgang.

Baggrund: Sådan har vi gjort
De 12 største værkstedskæder og reservedelsleverandører er testet via Google særlige mobilværktøj på hjemmesiden:
https://search.google.com/test/mobile-friendly

Google tester for en lang række parametre blandt andet om siden kan læses, om bogstaverne er store nok, om billederne tilpasser sig det mobile format og om der er en særlige mobiltilpasset version. https://search.google.com/test/mobile-friendly

Et eksempel på en side, som ikke overholder de basale krav er FTZ, der som landets største reservedelsleverandør lever af den daglige kontakt med værkstederne, men som også ejer en række værkstedskæder.

I rapporten fra Google bliver der blandt andet peget på at skrifttypen er for lille til at man kan læse den på mobilen, indholdet er for langt til en skærm og de knapper man skal klikke på er for tæt placerede samtidig med at sitet ikke tilpasser sig de mange forskellige skærmstørrelser.

Har kæderne mobilt tilpassede hjemmesider
ftz.dk Nej
auto-g.dk Nej
mekopartner.dk Nej
addanmark.dk Nej
au2parts.dk Nej
hellaservicepartner.dk Ja
carpeople.dk Ja
dinbilpartner.dk Ja
automester.dk Ja
mekonomen.dk Ja
autopartner.dk Ja
teknicar.dk Ja

Tilbage

Gå på din værkstedsside, og få nye kunder i dag
https://crm.autobutler.dk/login