Autobutler runder 500.000 kunder

Champagnepropperne fløj i vejret hos værkstederne i sidste uge, hvor Autobutler fejrede sin kunde nummer 500.000.

Den traditionelle værkstedsbranche spåede ikke autobutler.dk en lang levetid, da markedspladsen blev lanceret den 9. august 2010. Men i sidste uge registrerede portalen sin kunde nummer 500.000 - og har dermed markeret sig som en af Europas største formidlere af værkstedsjobs.

Fremtidens forbruger handler med sin tommelfinger og især det sidste halve år har autobutler.dk oplevet en massiv vækst af bilejere, som bruger nettet til at finde værksted.

Bilejerne er nu for alvor kommet på nettet, når bilen skal på værksted. De dele af branchen som er presset på indtjeningen, bør derfor for alvor tænke digitalt. Med en halv million kunder har vi bevist at branchen det er på det digitale område, at fremtidens vækst findes, kommenterer Christian Legêne, som for otte år siden tog initiativ til at formidle reparationer online og siden har fungeret som adm. dir. for autobutler.dk.

Vejen til 500.000 digitale bilejere
Den danske bilbranche står i disse år over for en massiv omstilling for at kunne håndtere ændrede forbrugervaner, hvor flere og flere bilejere går online.

I takt med at digitaliseringen gør det mere komplekst at drive forretning, oplever vi et tættere og tættere samarbejde med vores værksteder. Vi er i dag blevet mekanikernes forlængede arm, der sørger for nye kunder, hjælper med digital markedsføring, tilbudsgivning og opfølgning på værkstederne tilbud. Kort sagt alt det praktiske i forbindelse med online jobs, forklarer Christian Legêne som peger på at selv om Autobutler er en rendyrket online markedsplads, er det kombinationen af fysiske medarbejdere, med kloge digitale redskaber, som for alvor har gjort en forskel.

Der er især de sidste år kommet mange digitale services til branchen, men vi er de eneste, der har valgt at kombinere et digitalt servicecenter med personlige mekanikere og højt kvalificerede servicemedarbejdere, der overtager det administrative bøvl fra værkstederne.

Når virksomheder vælger at holde fast i gamle kendte rutiner giver det et større spillerum til nye aktører som Autobutler. Selv om der er indlysende fordele ved fx at indføre online bestilling af værkstedsreparationer, så fører det til at bilejere begynder at kontakte værkstedet uden for almindelig åbningstid. Uden digitale rutiner risikerer man at miste potentielle kunder, som ikke kan vente på svar. Hos autobutler.dk er der derimod systemer, som sikrer kundekommunikation døgnet rundt.

Mange af vores værksteder har været med helt fra starten. Det er i høj grad deres fortjeneste at vi i dag er blevet så store. Vores mest succesfulde værksteder har skaffet tocifrede årlige vækstrater, hvor flere har fået tusindvis af nye kunder og nået en omsætning via autobutler.dk på over 20 millioner kroner.

De første år i Autobutlers historie var der helt op til 1.000 værksteder med på markedspladsen. Men med indførelsen af skrappe kvalitetskrav, udvidet garanti og FDM-stikprøvekontroller, er antallet af værksteder i dag begrænset.

Læs mere i medierne

Vejen til en halv million kunder

9. august 2010
Autobutler.dk åbner for danske bilejere og bliver hurtigt en succes. I løbet af kort tid kommer de første eksterne investorer ind i virksomheden.

Marts 2012
JL Venture investerer et millionbeløb i Autobutler.

Maj 2012
Autobutler vinder årets e-handelspris som årets bedste start-up.

August 2013
Den svenske venturefond Creandum skyder 30 mio. kroner i virksomheden for at sætte fart på udvidelsen på det svenske marked.

Oktober 2013
Autobutler åbner en mindre tysk side med fokus på Hamborg, for at teste mulighederne på Europas største bilmarked.

Februar 2014
Autobutler.co.uk åbner.

Juni 2014
Får kapitalindsprøjtning fra den multinationale kapitalfond Index Ventures med investering på 43 mio. kr.

September 2014
Autobutler indgår et omfattende strategisk samarbejde med den globale handelsplatform eBay. Samarbejdet gør det muligt at udvide den tyske platform autobutler.de.

December 2014
Vinder den eftertragtede EY-erhvervspris som Danmarks bedste start-up.

Maj 2015
Kunde nummer 200.000 kører på værksted via autobutler.dk

Januar 2016
Autobutler lancerer to års garanti på al reparationsarbejde. Garantien bliver af FDMs medlemsblad kaldt for den mest omfattende i Danmark.

Juli 2016
Den franske bilproducent PSA bliver ny storaktionær i Autobutler med en trecifret millioninvestering.

Januar 2017
Autobutler udvider sin ordning med Autobud, der sikrer automatisk budgivning for værkstederne på udvalgte jobs.

Oktober 2017
Åbner i Frankrig, med base i Paris.

Baggrund
Der sker store digitale forandringer i bilbranchen, hvor en aktør som Autobutler er foregangsvirksomhed. Virksomheden har lagt en digital overbygning på markedet for bilreparationer, som gør det nemt for bilejere og mekanikere at komme i kontakt med hinanden. Hvor de første kunder især var digitale "first-movers", er flertallet af virksomhedens nye kunder nu helt almindelige bilejere, som har hørt om positive erfaringer fra naboer, familie og venner.

Fakta
Lidt over hver anden familie i Europa ejer en bil, og bruger i stigende grad internet til at finde værksted via markedspladser som Autobutler.

  • Autobutler åbnede i Danmark for otte år siden og fik i de følgende år en række VC-fonde som investor.
  • I juni 2016 blev den franske bilproducent PSA hovedinvestor og medejer. PSA står bag bilmærker som Peugeot og Citroën og siden 2017, Opel.
  • Autobutler er i dag Danmarks største digitale formidler af værkstedsreparationer og besøges alene i Danmark af over 100.000 bilejere hver måned.
  • Virksomheden har kunder og værksteder i 5 lande; Danmark, Sverige, Tyskland, England og Frankrig.

Tilbage

Gå på din værkstedsside, og få nye kunder i dag
https://crm.autobutler.dk/login