Bilværkstedet er kørt på nettet

Danske bilværksteder har i årevis været rent analoge forretninger. Men det er snart slut. De digitale værksteder får magten, og overtager snart det traditionelle erhverv. Autobutlers medstifter og adm. dir. Christian Legêne fortæller hvorfor.

Kommentar af adm. dir. Christian Legêne, Autobutler

I gamle dage handlede biler om mekanik. Når noget gik i stykker kom bilen til den lokale mekaniker, som derefter først skulle finde de rigtige skruenøgler og gå i gang med at skrue på bilen. Sådan er det stadig på enkelte værksteder.

Men nu er det snart slut.

På mange værksteder starter man med at tilslutte bilen til en værkstedscomputer for at få en status på motor, olie, bremsestand og mange andre detaljer som hjælper med diagnose og fejlfinding. Først derefter finder mekanikeren værktøjet frem. Og det er kun begyndelsen.

For også når det gælder kundehåndteringen er en stor del af arbejdet i dag flyttet fra gulvet i værkstedet over til computeren hvor flere og flere bilejere har vænnet sig til at finde værksted via nettets værkstedsportaler eller værkstedets egen hjemmeside. Her får bilejeren bindende tilbud på skrift, og værkstedet har integreret bilens oplysninger med et reservedelskatalog så de bildele der skal udskiftes, ligger klar på værkstedet når bilen efterfølgende afleveres til service eller reparation.

Døgnåbent
Bilejerne har opdaget de nye muligheder, og strømmer til portaler som Autobutler. Den udvikling giver markante ændringer, når du i fremtiden skal finde et værksted til din bil.

Hvor mekanikerne i dag ofte samler sig i særlige områder af byen vil det i fremtiden være ligegyldigt hvor værkstedet befinder sig for alle aftaler og tilbud er ordnet via nettet. Ofte er det en robot eller algoritmer, der på baggrund af din bilmodel og dit behov har beregnet et detaljeret tilbud. Også selv om det er mandag aften efter kl. 21.

Udviklingen tvinger bilværkstederne til fleksible åbningstider. De har ikke længere behov for fast kontortid, da detaljerede aftaler er indgået på forhånd. De kan derfor vælge at holde åbent i takt med efterspørgslen.

Samtidig bliver priserne transparente. Det er nu muligt at sammenligne med andre tilbud, og via avancerede beregninger på forhånd få et overblik over udgifterne. I takt med at biler bliver stadigt bedre til at kommunikere med omverdenen, vil den trend tage til i hele branchen.

Endelig flytter magten væk fra mekanikeren med skruenøglen - over til algoritmer og viden som du selv får via computeren. Det bliver med andre ord lettere for dig at sikre, at du får leveret den rigtige reparation til den rigtige pris.

Markedet forandrer sig
Da autobutler.dk blev lanceret for fem år siden forsøgte bilværkstedernes organisationer at blokere for tjenesten. Men bilejerne var ligeglade. De strømmede til, lige som de fleste har vænnet sig til at ordne mange andre gøremål på nettet.

Vi har taget skridtet videre - og tilbyder nu at alle værksteder kan få integreret en uafhængig kalender og bookingfunktion på deres hjemmeside. De kommende år vil vise at værkstederne og deres organisationer bliver nødt til at investere kraftigt i it - for at opgradere deres tilgængelighed for digitale kunder.

For forbrugerne er den udvikling positiv. Både i form af gennemsigtige tilbud og bedre garantier. For mekanikerne er der flere fordele end ulemper. Først og fremmest fordi den enkelte mekaniker i højere grad kan koncentrere sig om at reparere biler - fordi computerne har overtaget al arbejdet med udregning af tilbud og bestilling af reservedele.

Det undrer os, at alt for mange værksteder i dag låser sig selv til digitale løsninger, som er udviklet af kæder eller grossister. For dermed binder de hele deres kartotek og fremtidige indtjening til en enkelt aktør - i stedet for at sikre sig et setup med egen hjemmeside og funktioner, der er udviklet af professionelle it-firmaer.

Tilbage

Gå på din værkstedsside, og få nye kunder i dag
https://crm.autobutler.dk/login