Bilværksteder ignorerer internet

Flere og flere bilejere går forgæves, når de leder efter bilværksted på internet. Den manglende digitalisering koster dyrt i tabte kunder, advarer værkstedsportalen autobutler.dk.

Hovedparten af landets registrerede autoværksteder ejer ikke et selvstændigt website. 60 procent af værkstederne findes udelukkende som en kontaktside, en underside på en kædesammenslutning eller er slet ikke tilgængelige på nettet. Værkstedsportalen autobutler.dk, har gennemgået samtlige registrerede værksteder og her peger man på at den manglende digitalisering koster dyrt på bundlinjen.

Vi bruger alle sammen nettet, når vi skal i kontakt med offentlige myndigheder og selv om vi måske elsker at hade de nye digitale medier, så finder du ikke mange i Danmark som aldrig har prøvet at købe for eksempel en rejse på internet. Derfor er det bekymrende, at værksteder i den grad undlader at bruge de nye digitale værktøjer. Hvis dit værksted ikke findes på nettet eller arbejder med sin synlighed her, så får du langt sværere ved at rekruttere nye kunder - og i sidste ende bliver du fravalgt, siger adm. dir. Christian Legêne fra autobutler.dk.

Ud af 4654 registrerede CVR-numre i kategorien autoværksted er der kun 1865 autoværksteder (40 pct.) som har et egentligt website. De resterende værksteder har ikke et website, eller findes kun med basale kontaktoplysninger. Selv om 40 pct. af værkstederne har en hjemmeside, er der kun få, som har integreret bookingfunktioner på deres websider. I dag er det nærmest umuligt at bestille tid eller få en pris hos værkstederne, uden at ringe først eller møde op med bilen.

Kun få værksteder tilbyder dig at booke tid uden at skulle ringe eller møde op personligt. Det betyder at værkstederne bruger for mange timer på administrative opgaver som at tage imod telefonopkald og holde styr på kalendere. Samtidig giver det flaskehalse på værkstedet fordi man ikke har styret kapaciteten optimalt, fortæller Legêne.

Sådan tjener du penge på nettet
Flere værksteder har opdaget de åbenlyse fordele ved at lade bilejerne bestille tid og indhente tilbud via autobutler.dk og på den måde fastholde flere af de kunder, som ellers ville klikke videre til et andet værksted. Den enkle adgang til at bestille tid er en forudsætning i en digital hverdag, hvor 69 procent af danskerne bruger nettet til at finde værkstedsinformationer og 33 procent foretrækker at booke uden for normal åbningstid.

Lige nu sker der et udskilningsløb i bilbranchen, hvor du enten bliver digital, eller langsomt mister dine kunder. Der er kun få digitale aktører som autobutler.dk i Danmark og folkene bag forventer at det vil komme hele branchen til gode så flere værksteder får integreret digitale funktioner.

Baggrund: Sådan har vi gjort

Listen over værksteder er baseret på udtræk for samtlige bilværksteder i CVR-registeret. Renset for dobbeltkontakter, og fejlindtastninger er der i alt 4654 registrerede CVR-numre i kategorien autoværksted.

Via Google har vi søgt på hvert enkelt værksted. Hvis et værksted udelukkende findes som en kontakt på en af nettets telefonbøger eller en branchesammenslutning som fx Teknicar eller Autopartner, er værkstedet ikke talt med.

1865 autoværksteder har et website (40 pct.)
2789 autoværksteder findes ikke med et selvstændigt website (60 pct.)

De færreste værksteder har egentlige bookingfunktioner, hvor man kan reservere tid, eller få prisen på en reparation. Der findes enkelte værksteder som samler priseksempler, og simple kontaktformularer, men hovedparten af landets værksteder giver ikke mulighed for at se priser eller bestille tid online.

Dårlige hjemmesider koster dyrt
Flere og flere danskere forventer at kunne foretage en aktiv handling, som at bestille tid online på en hjemmeside, og kravene vokset. For eksempel kommer halvdelen af de besøgende i dag via deres smartphone. Hvis ikke dit website kan ses fra en smartphone, så mister du kunden.

Tilbage

Gå på din værkstedsside, og få nye kunder i dag
https://crm.autobutler.dk/login