Facebook og sociale medier skaber resultater

Autobutler.dk er værkstedsbranchens største digitale aktør og har siden starten skaffet over en halv million jobs til de medvirkende værksteder. Vi deler vores bedste råd videre til partnerværkstederne.

De fleste bilværksteder og forhandlere har en Facebook side. Først og fremmest fordi det er nemt at oprette en virksomhedsside på det sociale netværk og samtidig er det univers, som de fleste er vant til at bruge. Du er i gang på en halv time, og findes nu på Facebook.

Men som det er gået op for mange, er det ikke længere tilstrækkeligt blot at være på Facebook. Mange opdager, for sent, at de har brugt oceaner af tid på at dele indlæg, uden at det giver nogen nævneværdig værdi for forretningen.

For få år siden var Facebook en statisk side, hvor du var ret sikker på at se det samme, som alle andre i dit netværk. Men i dag er der tusindvis af små indholdselementer, som Facebooks algoritme bestemmer over. Derfor får du ofte noget helt andet indhold end de personer, som du er i netværk med.

Hvis du kigger efter har du sandsynligvis en masse "døde" sider på din egen Facebook-profil. Sider som du har syntes godt om engang, men som du i dag aldrig ser noget fra i dit nyhedsflow. Det er sider, som ikke har været i stand til at få dig til at like eller klikke på nyheden - og som derfor bliver placeret i glemslen.

Du skal betale for at trænge igennem på Facebook
For fire år siden blev 15-20 pct. af en virksomheds indlæg læst af hele netværket, eller gruppens fans. I dag når et indlæg ud til mindre end en procent af det, som Facebook kalder organic reach. Til gengæld har de opfundet begrebet "boost", hvor du kan betale for at få din post ud til flere.

Som virksomhed betyder det desværre at det koster penge, hvis du vil have dine posts gjort synlige, også selv om du har en stor gruppe der følger dig på Facebook.

Hvis du vil møde digitale kunder kan du ikke helt undgå Facebook. For kunderne er der. Du er der selv. Og det er nemt at redigere og oprette nyt indhold. Du skal blot ikke forvente at Facebook bliver din primære kanal til at få nye kunder fordi både Facebook og brugerne filtrerer det meste væk.

Hos autobutler.dk har vi hver uge masser af kunder som finder os via vores indlæg på Facebook. Mange opretter også jobs, og giver dermed en langsigtet værdi for vores værksteder. Men i forhold til andre kanaler ser vi først og fremmest Facebook som en adgang til at få folks e-mail adresser, så vi kan få vores eget kundenetværk, som vi kommunikerer direkte med via mail.

Sådan kommer du hurtigt i gang med Facebook
1. Tilmeld din forretning direkte på Facebook. Samme sted som brugere opretter sig (hvor du i bunden kan oprette en side for en virksomhed)
2. Vælg kategori. Selv om Facebook har kategorien "Forretning i nærområdet" - anbefaler vi at du i stedet finder kategorien "biler" under produkt.
3. Du kan linke virksomheden til dit eget personlige login, så du slipper for at skulle logge ud og ind af Facebook
4. Find et billede af din forretning, og lav en beskrivelse af virksomheden. Vær opmærksom på at få kontaktdata. Det handler om at du hurtigst muligt får læserne til at give dig deres e-mail, eller til at besøge en side, hvor du kan få dem som kunder.
5. Læg flere billeder ud og find gerne nogle indlæg, som er værd at dele.
6. Send en e-mail til alle dine kunder, og venner og få dem til at blive "fan" af din side.

Forvent ikke mirakler. Facebook kræver engagement og det tager tid at bygge et netværk. Du skal derfor være aktiv, dele indlæg, besvare kommetarer på din væg, og sørge for at være til stede. Når du annoncerer på Facebook har du en lang række muligheder for at nå ud til bestemte målgrupper. Du kan for eksempel vælge at dine indlæg kun skal nå personer i bestemte byer og med bestemte interesser. Min erfaring er at jo mere specifik du er i din selektering, desto bedre værdi får du for annoncekronerne.

Baggrund

Hvorfor Facebook frem for andre sociale medier?
Ifølge Facebooks egne oplysninger bruger vi i gennemsnit 50 minutter om dagen på sitet. Selv om der er andre sociale medier, er ingen andre i nærheden af den popularitet som Facebook. Til sammenligning er brugere af fx Twitter, eller LinkedIn i gennemsnit et to minutter på de pågældende sites om dagen.

Tilbage

Gå på din værkstedsside, og få nye kunder i dag
https://crm.autobutler.dk/login