Fejlsøgning og fejludlæsning på din bil

3 gratis tilbud fra lokale kvalitetsværksteder

Vi har mekanikere i vores support, klar til at hjælpe dig.

Har du spørgsmål, så ring til os på 77 34 32 21 eller chat Har du spørgsmål, så ring til os på 77 34 32 21 eller Skriv til os

Mechanic
Børsen TV2 Berlingske

Vælg værksteder med fejlsøgningsværktøjer

Fejlsøgning på bilen kan være noget af det mest tidskrævende arbejde med bilen. Ofte vil mekanikeren sige, at når den-der dims viser fejl, kan der være 5-10 andre komponenter der kan være årsag til det. Mekanikerens arbejde bliver i dag mange gange baseret på at kunne fortolke data fra en computer, der tilsluttes bilen.

Fejlsøgning på bilen kan være noget af det mest tidskrævende arbejde med bilen. Ofte vil mekanikeren sige, at når den-der dims viser fejl, kan der være 5-10 andre komponenter der kan være årsag til det. Mekanikerens arbejde bliver i dag mange gange baseret på at kunne fortolke data fra en computer, der tilsluttes bilen.

Bilen styres i dag af en computer, som kan overvåges, opgraderes og styres hvis du har det rigtige værktøj til det. De fleste værksteder har et fejlsøgningsværktøj stående, hvor de kan tilslutte bilens computer, og se en masse informationer.
Samtidig kan de tilpasse mulighederne, men de skal vide hvad det er de laver! Derfor er de fleste mekanikere løbende på efteruddannelse i det tekniske udstyr.

Det vigtigste ved diagnoseværktøjet er at det kan fortælle hvis der er nogle sensorer der måler fejl i systemet. På den måde kan mekanikeren nemmere finde de defekte dele, og udskifte dem.

Der findes en adapter til 200,- kr, som du selv kan tilslutte mellem din computer og din bil, men hvem tør selv pille ved indstillingerne? Kun autoværksteder, der har det rigtige udstyr og mekanikere med den rette uddannelse, kan udføre korrekt fejlsøgning og fejludlæsning på din bil.

Når du sender en opgave i udbud via autobutler, kan du være sikker på, at værkstedet lever op til en omfattende reparationsaftale med krav om det rette diagnosticeringsværktøj.

Indhent tilbud  Læs mere om fejlsøgning/fejludlæsning

Lige nu siger andre der har fået lavet fejlsøgning/fejludlæsning

Hyundai i10 - 2009

Tak for god service, alt lavet til aftalt pris.
Point S / Auto-Team 2000

3520 Farum

Toyota Corolla - 1997

Værkstedet monteret 4 nye tændrør og renset motoren, desværre viste det sig til, at dette ikke he...
Ring 4 Autoservice - Teknicar

2750 Ballerup

Audi A3 - 2006

Hurtig og sikker diagnose (slidt hjulleje+gamle skæve dæk+ dårlig sporing).Hurtig reparation. Ven...
TJ Auto Service - AutoMester

3630 Jægerspris

Ford Fiesta - 2010

Alt det aftalt udført til aftalt tid og pris. Desuden, en af opgaverne "undersøg kliklyd fra mot...
RHC Autoservice ApS

2730 Herlev

Hyundai i10 - 2009

Tak for god service, alt lavet til aftalt pris.
Point S / Auto-Team 2000

3520 Farum

Toyota Corolla - 1997

Værkstedet monteret 4 nye tændrør og renset motoren, desværre viste det sig til, at dette ikke he...
Ring 4 Autoservice - Teknicar

2750 Ballerup

Audi A3 - 2006

Hurtig og sikker diagnose (slidt hjulleje+gamle skæve dæk+ dårlig sporing).Hurtig reparation. Ven...
TJ Auto Service - AutoMester

3630 Jægerspris

Hyundai i10 - 2009

Tak for god service, alt lavet til aftalt pris.
Point S / Auto-Team 2000

3520 Farum

Toyota Corolla - 1997

Værkstedet monteret 4 nye tændrør og renset motoren, desværre viste det sig til, at dette ikke he...
Ring 4 Autoservice - Teknicar

2750 Ballerup

Opret en opgave nu

Sådan virker det

Opret en opgave

Fortæl hvilken bil, der skal på værksted og hvad, der skal laves. Nemt og hurtigt.

x3

Få 3 tilbud

Du modtager 3 tilbud, så du kan sammenligne og vælge det tilbud, som er hurtigst, billigst eller bedst.

Kør glad på værksted

Vælg det tilbud der passer dig bedst og få lavet din bil.

Opret en opgave

x3

Få 3 tilbud

Kør glad på værksted

Opret opgave  Hvad er Autobutler?  Hvad er Autobutler?

Læs mere om fejlsøgning på bilen

Når du skal beskrive den eller de fejl du oplever med din bil, er det vigtigt du beskriver dem meget præcist. Ellers kan det være svært at komme med et kvalificeret bud på, hvad der er galt og hvad det vil koste. Du kan dokumentere problemet med billeder der uploades ved opgavebeskrivelsen, hvis der er synlige tegn på at der er noget galt.

Det kan også være anderledes lyde, du kan beskrive. Ofte vil en defekt del betyde at motorlyden blandes med andre lyde, og hvis du kan lokalisere mislyden i motoren, kan det være at værkstedet ved hvad der er galt. Alternativt at de får en ide om hvad der er galt.

Har du brug for hjælp med at beskrive fejlen, kan du ringe til Autobutler og spørge en af vores eksperter til råds på 77 34 32 21. Du kan også bruge vores chatfunktion (Kan vi hjælpe dig?) i nederste højre hjørne.

De fleste værksteder har et fejlsøgningsværktøj
Under en fejlfinding undersøges alle de parametre der vises i fejlsøgningsværktøjet. Det er både elektromekaniske- og elektroniske anlæg, der undersøges. Mekanikeren har sin erfaring han kan bruge, men har også brug for reparationshåndbøger, oplysninger på computeren og sparring med sine kollegaer.

Nogle gange er det lige til at finde fejlen, med fejlsøgningsværktøjet, mens det andre gange kan være en tidskrævende opgave. Det kan være et kabel der sidder løst, som giver en fejl et helt andet sted end der hvor den løse forbindelse er.

Når du bestiller en opgave hos Autobutler, får du en fast pris på opgaven, det er din sikkerhed. Men hvis opgaven viser sig at være en helt anden, eller der dukker flere fejl op, ringer værkstedet inden de foretager sig noget, så du er klar over det. Den faste pris dækker det der er aftalt, ikke det der opdages under reparationen. Det er en del af FDM Reparationsaftalen, som alle værksteder hos Autobutler overholder.

Hvis du har en fejl som er svær at beskrive, skal du være ekstra opmærksom på de tilbud du får. Det er ikke sikkert at det billigste tilbud også er det når bilen er på værkstedet. Læs de tilbud du får grundigt, og overvej om en af beskrivelserne giver tryghed for, at værkstedet der har skrevet den, også er opmærksom på at det kan være en drilsk fejl, der kan være tidskrævende at fejlsøge på.

Du kan også kigge på de bedømmelser andre bilejere har givet værkstederne, og vurdere hvem du har mest tillid til at udføre opgaven.

Der er utroligt mange dele der kan være defekte, og give fejl på instrumenter eller i fejlsøgningsværktøjet. Nogle af fejlene er ret indlysende, og du vil sikkert kunne fixe dem selv. Andre fejl er mindre synlige, og kræver en del indsigt i, hvordan bilen er skruet sammen.

Her er blot et lille udsnit, så du har en ide om hvad du måske kan bruge i din beskrivelse af opgaven til værkstedet:

  • Sikringer: Hvis et eller andet pludselig ikke virker, f.eks. vinduesvisker, rudevarme eller autoradio, kan det meget vel være en sikring der er gået. Du kan kigge i manualen, og se hvilket nummer sikringen har til det der er defekt, og derefter pille laget af sikringsboksen, for at tjekke sikringen. Hvis du ikke ved hvor sikringerne sidder, står det også i manualen.
  • Autopærer: De fleste nyere biler har en servicelampe der lyser, hvis der er en pære der er gået. Så skal du blot finde ud af hvilken lygte du skal skifte pæren i. Man skulle tro det er lige til at skifte pærer selv, men på nogle biler er specielt de små baglygte pærer gemt bag ved beklædningen. Her er det rart at kende en venlig mekaniker der kan hjælpe.
  • Navigationssystemer: Flere og flere biler får indbyggede navigationssystemer. Hvis de pludselig ikke virker mere, er det ikke så nemt at komme til, med mindre det er en løs enhed. Det er begrænset hvad du selv kan gøre ved navigationssystemer, andet end at genstarte dem. Hvis det er en løs enhed, vil det ofte være muligt at tilslutte den en pc, og dermed opdatere eller genstarte den.
  • Generator: Biler kræver strøm for at starte, men også for at køre. Det er generatoren der sørger for at lade batteriet op, og levere strøm til alle bilens elektriske komponenter og gadgets. Hvis generatoren er defekt, hjælper det ikke noget at få hjælp til at sætte strøm til bilen, da du i så fald kun vil kunne køre, så længe der er strøm på batteriet. Når batteriet bliver fladt, går bilen i stå.
  • Starter: For at starte bilen, skal der skabes nogle omdrejninger i motoren. I gamle dage brugte man håndsving, men det er i dag erstattet af en starter. Hvis den ikke virker, kan man skubbe benzinbiler i gang, men ikke dieselbiler.
    Tricket er her, at sætte bilen i 2. gear, slippe håndbremsen og få nogle til at skubbe, mens koblingen er trådt i bund. Slip koblingen langsomt, mens du drejer nøglen for at starte. Bilen skulle nu gerne sætte i gang.
  • Tændrør: Hvis bilen har en urolig tomgang, kan det være tændrørene. Hvis du ikke er bleg for at få snavsede fingre, kan du finde en specialnøgle til at pille tændrør ud med, og prøve at rense dem. Evt. bruge et stykke fint sandpapir mellem de to kontaktpunkter. Hvis de er meget snavsede og slidte, kan du skifte dem. På den anden side, er det et af punkterne værkstedet meget nemt kan fixe for dig, og sørger for at tjekke ved service.
  • Tændspole (benzin): I tænd spolen skabes den strøm der får tændrørene til at lave en gnist, der tænder brændstoffet i cylindrene. Tændspolen sender strømmen til karburatoren, der styrer tændingen.
  • Karburator: Ældre benzinbiler! Fra tændrørene og tændspolen går der ledninger op til karburatoren.

    Det er vigtigt at kablerne fra tændrørene sidder i den rigtige rækkefølge, da der ellers tændes en gnist på et forkert tidspunkt. Er du uheldig, kan motoren ødelækkes, så de fleste har kun akkurat så lange kabler at det kan lade sig gøre.
    Sæt det korteste kabel på først, og det længste til sidst.

    En typisk fejl kan være en utæthed, så der kommer fugt i karburatoren. Derved ”kortslutter karburatoren” og giver ikke strømmen videre til tændrørene. Her kan Pronto måske hjælpe, ved at være fugtfortrængende, og samtidig en olie.
  • Elektronisk indsprøjtning: På stort set alle nyere benzinbiler benyttes elektronisk indsprøjtning af benzin, i stedet for den traditionelle karburator.
  • Aircondition og klimaanlæg: Du kan tjekke om kabler og samlinger er tætte, og at der ikke er skidt og snavs der generer, men det er stort set også det. Ved fejl på aircondition og klimaanlæg er du nødt til at kontakte et værksted. Der bruges kemikalier i anlægget, og det er både dyrt og giftigt for miljøet, hvis det ikke behandles korrekt.
  • Oliespild: Hvis du kan se der spildes olie, er der mange dele der kan være årsagen. Kig der hvor olien ligger på jorden, og se om du kan finde lækagen oppefra i motorrummet. Du kan blive nødt til at kigge nedefra, men det er lidt besværligt. Hvis du ikke kan se hvor olien kommer fra, kan du i hvert fald tage et billede for at dokumentere hvor olien ca. løber ned på jorden. Det kan give værkstedet en ide om hvad der kan være utæt. Når du opretter en opgave, kan du vedhæfte billedet.
  • Sikkerhedssystem: Hvis lamper lyser omkring sikkerhedssystemer, som ABS bremser, airbag eller andet udstyr, bør du få et værksted til at kigge på det. Der er ingen grund til at tage chancer. Det kan også være den elektroniske startspærrer, bremseassistent, vognbaneskift-alarm, dæktryksovervågning eller en af de andre sikkerhedsforanstaltninger der er opfundet, og alle har de selvfølgelig nogle følere eller sensorer, der kan afgive signal om at de fejler. I manualen kan du se hvad de forskellige lamper betyder.

Nu har du en god chance for at kunne udfylde beskrivelsen til værkstedet, så de ved hvad det er de skal give tilbud på.

Hvis du stadig er i tvivl, så husk du kan ringe til os, eller skrive på chatten (Kan vi hjælpe dig) eller mail: info@autobutler.dk

Indhent tilbud 

Det får du på autobutler.dk

FDM stikprøvekontrol

FDM udfører stikprøvekontrol af værkstederne på autobutler.dk. Det betyder, at kun de bedste værksteder er på autobutler.dk, og at kvaliteten på arbejdet på din bil altid er i top.

Læs mere

Usp_time

Nemt og hurtigt

Slip for besværet med selv at ringe rundt og indhente tilbud. Hos os kan du med få klik sende opgaven ud til tre værksteder i dit nærområde og modtage tilbud inden for 48 timer. Og hvis det haster, kan vi også hjælpe dig endnu hurtigere.

Usp_price

Prisgaranti

Vi matcher prisen, hvis du skulle finde et identisk tilbud til en lavere pris fra et værksted, som ikke er tilmeldt autobutler.dk.

Læs mere

Usp_fair

Fair værkstedsregning

På autobutler.dk er du sikker på at kvalitet, pris og service går hånd i hånd. Værkstederne imødekommer retningslinjerne for FDM’s reparationsaftale, som bl.a. sikrer dig, at prisen ikke afviger fra det aftalte.

FDM stikprøvekontrol

FDM udfører stikprøvekontrol af værkstederne på autobutler.dk. Det betyder, at kun de bedste værksteder er på autobutler.dk, og at kvaliteten på arbejdet på din bil altid er i top.

Læs mere

Usp_time

Nemt og hurtigt

Slip for besværet med selv at ringe rundt og indhente tilbud. Hos os kan du med få klik sende opgaven ud til tre værksteder i dit nærområde og modtage tilbud inden for 48 timer. Og hvis det haster, kan vi også hjælpe dig endnu hurtigere.

Usp_price

Prisgaranti

Vi matcher prisen, hvis du skulle finde et identisk tilbud til en lavere pris fra et værksted, som ikke er tilmeldt autobutler.dk.

Læs mere

Usp_fair

Fair værkstedsregning

På autobutler.dk er du sikker på at kvalitet, pris og service går hånd i hånd. Værkstederne imødekommer retningslinjerne for FDM’s reparationsaftale, som bl.a. sikrer dig, at prisen ikke afviger fra det aftalte.

Opret opgave