Digitale mekanikere giver international vækst

Danmarks største online formidler af værkstedsreparationer, autobutler.dk udvider nu med flere fastansatte mekanikere, der skal supportere portalens over 3.000 værksteder internationalt fra hovedkontoret i København.

Et team på fem danske mekanikere har fra det københavnske hovedsæde hos autobutler.dk det sidste halve år fungeret som indskrivere for udvalgte værksteder. Det har givet så gode resultater, at man nu udvider ordningen med mekanikere, der skal hjælpe med at beregne og godkende tilbud baseret på værkstedernes faste timepriser.

- Mange mekanikere står på bar bund, når de skal omstille sig til at være online. Derfor udvider vi nu vores digitale servicecenter, som hjælper værkstederne med at få og fastholde kunder og hjælper bilejerne med mere præcise tilbud, fortæller adm. dir. Christian Legêne.

Erfaringerne med centralt ansatte mekanikere viser, at værkstederne er glade for at slippe for at beregne og validere tilbud medens bilejerne sætter pris på at få 100 procent sammenlignelige tilbud, der i sidste ende gør det lettere at vælge det rigtige værksted.

- Kombinationen af datadrevne tilbud med centralt ansatte in-house mekanikere er til stor fordel for værkstederne. De slipper for en masse bøvl, fordi vi fjerner mange af de misforståelser, der ellers ville dukke op. Nu får værkstederne præcise beskrivelser og prisforslag, samtidig med at de ser bilejerens opgave lang tid før bilen kommer på værkstedet.

Online mekanikere hjælper værksteder og kunder
Det digitale servicecenter har givet så gode resultater, at man nu er parate til at eksportere modellen til portalens øvrige markeder i Tyskland, England, Frankrig og Sverige baseret på lokale indskrivere fra hovedkontoret i København.

- Vi er stolte over, at vi ikke bare er med til at sikre flere jobs til de danske værksteder, men også fremmer en digital transformation, som potentielt kan skabe hundredvis af nye jobs for mekanikere. Allerede nu kan vi i København lave tilbud på konkrete bilreparationer, som i morgen bliver brugt af et værksted i Lyon i Sydfrankrig eller af et værksted i Berlin. Bilerne og arbejdet er jo det samme, selv om priserne kan være forskellige. Det er egentlig en smuk tanke, som i dag er blevet til virkelighed til gavn for hele den danske bilbranche, slutter Legêne.

BAGGRUND

Sådan virker det
Når bilejere opretter et job via autobutler.dk sikrer portalens egne mekanikere at alle oplysninger er korrekte. Et eksempel er en bilejer, der i beskrivelsen har beskrevet at bilen siger underlige lyde, hvor autobutler.dk kontakter kunden for at få en korrekt fejlbeskrivelse, før opgaven sendes videre til værkstederne. Samtidig får autobutler.dk nye data tilknyttet, som gør det lettere at beregne tilbud på lige præcis den type opgaver.

Fordelene for det enkelte værksted er først og fremmest at de får adgang til viden om over en million jobs kombineret med mekanikere, der er specialister i bestemte biler eller jobtyper.

Derfor sker det
Digitaliseringen kommer brølende i bilbranchen. Danskerne har omfavnet de nye digitale muligheder og de fleste har vænnet sig til at bestille eller købe services på nettet om aftenen. Et eksempel er rejsebranchen, der i dag nærmest kun eksisterer på nettet. Hos værkstedsportalen autobutler.dk peger man på, at den digitale fremtid i virkeligheden vil være til gavn for branchen.

- 80 procent af alle værkstedsbesøg i 2025 vil blive bestilt og håndteret digitalt. Men i stedet for at se det som en krise, bør branchen glæder sig over, at vi i Danmark skaber nye internationale jobs for mekanikere og eksperter, siger adm. dir. Christian Legêne.

450.000 bilejere skal have deres egen mekaniker
Autobutler.dk leder nu efter mekanikere som har lyst og interesse for it og som samtidig kan fungere som personlige assistenter for de tilknyttede værksteder og de 450.000 registrerede bilejere i Danmark, Sverige, Tyskland, England og Frankrig.

Kombinationen af detailkendskab og portalens intelligente systemer sørger for at alle opgaver er beskrevet på en måde, så værkstederne nemt kan tage imod bilejerne.

Med tiden bliver de centralt ansatte mekanikere specialister i bestemte biler eller jobtyper. Det enkelte værksted sikres derfor en samarbejdspartner som har samme viden om de enkelte biler som bilfabrikkerne, og som kan levere data og specifikationer på et niveau der ofte er bedre, end hvad de autoriserede værksteder kan tilbyde.

Autobutlers model med et centralt servicecenter gør det muligt for værkstederne at vokse og udvide kapaciteten, fordi de slipper for det administrative bøvl samtidig med at de får digital markedsføring og adgang til nye kunder.

Tilbage

Gå på din værkstedsside, og få nye kunder i dag
https://crm.autobutler.dk/login