Ekspertpanel skal fremme digitaliseringen i værkstedsbranchen

Med etableringen af et ekspertpanel vil værkstedsportalen autobutler.dk udbrede digitaliseringen i branchen.

De fleste digitale forretninger, e-handelsbutikker og portaler har underskud i de første mange år af deres levetid. Alligevel lykkes det for nogle at blive millionforretninger som bliver solgt for store millionbeløb til udenlandske investorer. Det skete sidste år for autobutler.dk i en af de største handler i den danske bilbranche, da franske PSA investerede et trecifret millionbeløb i virksomheden.

For at dele af erfaringerne og understøtte branchens digitale udvikling har folkene bag autobutler.dk nu etableret et ekspertpanel. I panelet sidder udelukkende mekanikere, som alle har en særlig indsigt og forståelse for hvordan man som værksted kan blive bedre til at udnytte de nye digitale muligheder.

Udlandet vil gerne investere i danske forretninger fordi vi er frontløbere på at anvende nye digitale værktøjer - også i værkstedsbranchen. Vi håber derfor at kunne sprede vores digitale erfaringer hvor ekspertpanelet kan fungere som brohoved til kæderne og værkstederne, forklarer adm. dir. Christian Legêne. Han peger på at i en digital verden har bilejere adgang til alle serviceydelser med et enkelt klik. Det betyder at det aldrig har været nemmere at finde et nyt værksted. Det er derfor ikke længere den bedste mekaniker, der vinder. Det er den bedste købmand, som kan fastholde bilejeren over længere tid.

Erfaringer fra den digitale verden kan bruges
Den største forskel på digitale og analoge kunder er de data, man får fra kunden. Hvor en traditionel kunde ofte giver en her-og-nu fordel, er digitale kunder sjældent profitable ved deres første besøg. Det handler i langt højere grad om en customer lifetime value - hvor man regner værdien over et længere perspektiv.

I vores dialog med værkstederne oplever vi, at mange glemmer at se på den egentlig værdi i at få nye kunder til værkstedet. Alt for mange mekanikere kigger først og fremmest på indtjening i det enkelte jobs - og glemmer helt at regne på hvad en ny kunde egentlig er værd på værkstedet. Hvis en kunde holder fast i værkstedet i 4-5 år vil han typisk komme på besøg med sin bil 10 gange i løbet af den periode. Med de rigtige digitale værktøjer kan man holde fast i sådan en kunde, og dermed forøge sin indtjening, forklarer Christian Legêne.

Værkstederne glemmer det digitale
I en travl hverdag glemmer mange værksteder at gøre brug af digitale værktøjer. Det er tanken at Autobutlers ekspertpanel skal være med til at gøre det mere tydeligt for værkstederne, hvordan de bedre kan tjene penge på digitalisering og hjælpe i dialogen med brancheorganisationerne.

Vi kan for eksempel se, at de dygtigste danske værksteder alle gemmer fakta om deres bilejere, så de for eksempel kan kontaktes, når det er tid til hjulskifte. Dermed bliver kundedata transformeret til værdifulde kunder, som kommer igen. Men selv om værksteder gemmer den slags data, så har vi endnu ikke stødt på værksteder, hvor man også husker at få alle permissions fra kunderne. Det kan lyder som en lille ting, men kan betyde, at kundedata i værste fald er værdiløse fordi man ikke må kontakte kunderne på mail.

Baggrund: I en digital verden kender man værdien på en ny kunde
Det er dyrt at skaffe nye kunder til værkstedet. Med autobutler.dk's digitale værktøjer kan man ret præcist beregne prisen, for at få en ny kunde. Portalen måler dels på værdien af en gennemsnitlig kunde og værdien af et klik på autobutler.dk og samler det hele i en formular som hjælper til målrettet markedsføring.

For eksempel er markedet for dækskifte et område, hvor værkstedsportalen har synliggjort den præcise værdi for værkstederne, med tal der viser, hvor mange år en kunde bliver hos bilværkstedet og hvor mange penge han ender med at lægge i kassen hos det pågældende værksted. Autobutler.dk tilbød i marts-april hjulskiftet til 249,- fordi en stor del af kunderne bliver hængende i årevis. Selv om man har udgifter til hjulskiftet i form af løn - så er kunden stadig kommet til værkstedet uden udgifter - og vil i årevis lægge store beløb i andre bilreparationer, der giver profit til værkstedet.

Om Autobutlers digitale ekspertpanel

  • Mekanikerne er erfarne digitale mekanikere fra landets store kæder - som i deres forretning er gået forrest med digitalisering. Forventningen er at de også kan være med til at påvirke deres kædeorganisationer, så initiativer kommer hele branchen til gode.
  • Panelets medlemmer skal rådgive, og drive den digitale udvikling i værkstedsbranchen og fungerer som mentorer for værksteder, der har lyst til at bruge nye digitale værktøjer, men som er i tvivl om hvordan de skal gøre.
  • Det er planlagt at panelet skal mødes to-tre gange om året
  • Medlemmerne af ekspertpanelet har været igennem en proces, hvor de har fået et mere komplet digitalt setup både i forhold til hvordan de tager imod kunderne, til kundeopfølgning og processer på værkstedet. Samtidig er de aktive på en lang række digitale medier og egner sig derfor til at gå forrest i branchen.

Medlemmer af panelet er:
• Harun Kaplan, Brdr. Auto i Taastrup, medlem af AutoPlus
• Henrik Espensen, HE Biler i Ringe, medlem af AutoMester
• Kurt Clausen, Agerskov Auto-Service, medlem af Bosch Car Service
• Lars René Jensen, Midtjysk Dæk & Servicecenter i Herning, medlem hos AutoPartner
• Ole Bernhardt, B2 Bilcenter i Gentofte, medlem hos Mekonomen
• Casper Nordsted, Au2Move i Helsinge, medlem hos Bosch Car Service
• Dennis Nordskov, Nordskovs Auto i Køge, medlem hos Teknicar
• Claus Sonnichsen, Auto Claus i Kolding, medlem hos AutoMester

Tilbage

Gå på din værkstedsside, og få nye kunder i dag
https://crm.autobutler.dk/login