Fagmand eller forretningsmand? Autobutler.dk debat i Motor Magasinet

Skrevet af Autobutler.dk d. 4. februar 2011, 12:22

Det er nye tider i værkstedsbranchen. Kraftig overkapacitet, voldsomt prispres fra en mere kritisk forbruger og generel nedgang i samfundet har ikke just sat guldpræg på branchen som helhed. Men med nye tider følger nye muligheder.

Der er slet ingen tvivl om at konkurrencen på eftermarkedet skærpes. Men det mere relevante spørgsmål er derimod, hvem der vinder?

»I 2011 og fremadrettet må mange danske bilforhandlere og mekanikere genoverveje deres forretningsmodel, da de ikke har tilpasset sig den til den nye markedsvirkelighed, men blot forsøgt at holde skindet på næsen gennem krisen. Bilforhandlere og værkstederne står nu overfor en lang række nye udfordringer og helt nye forudsætninger for at drive forretning.
2011 og årene efter bliver gode for dem, der formår at identificere og udnytte de muligheder, det nye marked giver.«

Sådan beskrives fremtidsudsigterne for autobranchen af konsulentfirmaet Deloittes analyse. Og det er stof til eftertanke.

Hvad er så de nye muligheder?

Der findes ikke én facitliste, men én ting er helt sikkert. Ingen forhandler, værksted eller mekaniker, autoriseret eller frit, vinder nye kunder ved at sidde passivt tilbage i stolen og vente på der kommer nye kunder ind fra hovedvejen eller gennem venners venner. Hvor det før i tiden var afgørende, at man først og fremmest leverede et ordentligt stykke håndværk, er kravet til morgendagens mekaniker, at han i langt højere grad fokuserer på hvordan man får nye kunder i butikken – og derfra selvfølgelig sørger for et mersalg og opbyggelse af den gode kunderelation.

Autobutler.dk værkstedsportal - 3 tilbud på din bilreparation

Nutidens forbrugere og bilejere er blevet mere omkostningsbevidste og søger derfor i stigende grad mere information og flere priser forud for et køb. Og her spiller internettet en helt central rolle som en kilde til information. I dag indhenter over 90% information på nettet inden man køber eller sælger en bil, og denne udvikling er også i gang når det gælder bilens drift og vedligehold.

»Det er helt afgørende at værkstederne forstår, at bilejere aktivt søger efter tilbud og undersøger mekanierens omdømme på nettet og det er en udvikling, der kun lige er begyndt.« Fortæller Peter Michael Oxholm Zigler, medstifter af autobutler.dk og fortsætter »Derfor gælder det ikke om at se hullerne i osten, men omvendt se potentialet i at bruge internettet som en let og omkostningseffektiv måde at få nye kunder på.«

»Dér hvor Internettet er unikt er den enkle måde man kan samle bilejernes forespørgsler ét sted og herfra kanalisere dem videre til værkstederne. Det betyder hurtigere og mere effektiv tilbudsgivning, kundehåndtering når der er tid til det og ikke mindst muligheden for at nå ud til kunder i en større geografisk omkreds end man naturligt er begrænset af som fysisk værksted.«

På bare 5 måneder har autobutler.dk formidlet mere end 5000 opgaver ind fra de danske bilejere og tilgangen af opgaver bliver større dag for dag.

Også de værksteder, der har taget internettet seriøst som supplerende salgskanal kan se åbenlyse fordele.

»Kundeforespørgsler, der kommer via nettet og fx autobutler.dk er gode af to grunde. Dels får vi adgang til kunder vi normalt ikke ville nå ud til og dels er det seriøse henvendelser, der skal behandles som en mulig fremtidig kunde. Og som med alle andre opgaver oplever vi tit at de forespørgsler, der kommer via nettet og umiddelbart ikke ser ud til at være store fra et økonomisk perspektiv, bliver store på grund af flere følgeopgaver.« – udtaler Michael Bøttcher fra Bøttcher og Gaardsøe A/S.

Som værksted har man én af to løsninger på baggrund af den udvikling markedet er i. Man kan enten vente og sidde passivt tilbage, mens dine kolleger, der udnytter internettets muligheder får mere og mere omsætning, eller man kan vælge at gå ind i kampen og udnytte det potentiale, der ligger i at få kunder ind via internettet.


Kun ved at vælge via autobutler.dk får du:

Med Autobutler får du 2 års fuld garanti

<p>Garantien gælder, med nedenstående undtagelser, både det udførte arbejde og de anvendte reservedele.</p> <li>Garantien gælder uden km begrænsning.</li> <li>Garantien gælder alene den del af arbejdet som er formidlet og udført gennem Autobutler.dk.</li> <li>Garantien ydes udelukkende af dét værksted, som har udført arbejdet og er derfor et forhold mellem kunden og værkstedet.</li> <li>Garantien gælder i to år fra fakturadato. Det er derfor vigtigt både at gemme det bekræftede tilbud formidlet gennem Autobutler.dk og værkstedsfakturaen, da disse to dokumenter tilsammen udgør garantibeviset.</li> <p>Garantien omfatter ikke:</p> <li>Skader / behov for udskiftning som skyldes almindelig slitage</li> <li>Skader som skyldes brug af forkert brændstof, olie og andre væsker</li> <li>Skader som skyldes færdselsuheld</li> <li>Skader som følger af manglende eller mangelfuld service og vedligeholdelse</li> <li>Skader som følger af unormal brug / misbrug af bilen</li> <li>Skader som følger af deltagelse i motorløb</li> <li>Skader som følger af andre værksteders eller egen reparation, montering af ekstraudstyr, eller ombygning af bilen</li> <li>Brugte og renoverede dele</li> <li>Egne reservedele</li> <li>Dæk</li> <li>Rustbeskyttelse</li> <li>Justeringer, sporinger og indstillinger (hjul, døre m.v.)</li> <p>Reklamation over garantidækkede skader skal ske til det værksted som har udført reparationen senest på toårsdagen for udskrivelsen af fakturaen.</p>

Alle værksteder kvalitetskontrolleres af FDM

<p>FDM foretager på vegne af Autobutler stikprøvekontrol af det arbejde, som vores tilmeldte værksteder udfører. Som uvildig stikprøvekontrollant er FDM med til at kontrollere det arbejde, som du har fået udført, lige som vores brugere efter hvert enkelt værkstedsbesøg bedømmer værkstederne. Tilsammen er det din sikkerhed for, at kvaliteten af arbejdet altid er i orden.</p> <p>Ved FDMs stikprøvekontrol undersøges det bl.a., om værkstedet har fulgt FDMs reparationsaftale, for at sikre dig at arbejdet er udført som aftalt. </p> <p>Alle værksteder på autobutler.dk er underlagt FDMs stikprøvekontrol og kontrolleres løbende.</p> <p>Det betyder at: <ul> <li>Kvaliteten af det udførte arbejde kontrolleres</li> <li>Kunden skal have mulighed for at se de udskiftede reservedele</li> <li>Værksteder kan ekskluderes, hvis de ikke lever op til FDMs og Autobutlers krav</li> </ul> </p> <p>Alt sammen for at garantere dig en god oplevelse og en service, der beror på høje kvalitetskrav til vores tilknyttede værksteder.</p>

Autobutler.dks prisgaranti

<p>Hvis du får et tilbud hos et lokalt værksted, der er bedre end det, du kan opnå på autobutler.dk, kan du gøre brug af Autobutlers prisgaranti. Så vil vi matche prisen ved at sørge for, at du kan få opgaven løst til samme pris hos et af de bilværksteder, som har budt på opgaven. Du vælger selv hvilket. Hvis ingen af de værksteder, der har budt på opgaven, ønsker at udføre arbejdet til den pris, der skal matches, kan du få arbejdet udført på et værksted i det samme geografiske område. Vi sørger for, at du aldrig kommer til at betale mere, end det bedste tilbud lyder på!</p>

Lige nu siger andre bilejere

4,5
55704 bedømmelser
Ford Fiesta – 2014
Cele Auto
2750 Ballerup
Ford Fiesta – 2009
BH Car Service Osted - Teknicar
4320 Lejre
Skoda Fabia – 2007
meget fin service hjælpsom en positiv oplevelse
TS Autoteknik I/S - Teknicar
2400 København NV
Ford Fiesta – 2014
Cele Auto
2750 Ballerup
Ford Fiesta – 2009
BH Car Service Osted - Teknicar
4320 Lejre
Opret en opgave nu