Blog

  • Forside
  • Blog

Fagmand eller forretningsmand? Autobutler.dk debat i Motor Magasinet

Det er nye tider i værkstedsbranchen. Kraftig overkapacitet, voldsomt prispres fra en mere kritisk forbruger og generel nedgang i samfundet har ikke just sat guldpræg på branchen som helhed. Men med nye tider følger nye muligheder.

Der er slet ingen tvivl om at konkurrencen på eftermarkedet skærpes. Men det mere relevante spørgsmål er derimod, hvem der vinder?

»I 2011 og fremadrettet må mange danske bilforhandlere og mekanikere genoverveje deres forretningsmodel, da de ikke har tilpasset sig den til den nye markedsvirkelighed, men blot forsøgt at holde skindet på næsen gennem krisen. Bilforhandlere og værkstederne står nu overfor en lang række nye udfordringer og helt nye forudsætninger for at drive forretning.
2011 og årene efter bliver gode for dem, der formår at identificere og udnytte de muligheder, det nye marked giver.«

Sådan beskrives fremtidsudsigterne for autobranchen af konsulentfirmaet Deloittes analyse. Og det er stof til eftertanke.

Hvad er så de nye muligheder?

Der findes ikke én facitliste, men én ting er helt sikkert. Ingen forhandler, værksted eller mekaniker, autoriseret eller frit, vinder nye kunder ved at sidde passivt tilbage i stolen og vente på der kommer nye kunder ind fra hovedvejen eller gennem venners venner. Hvor det før i tiden var afgørende, at man først og fremmest leverede et ordentligt stykke håndværk, er kravet til morgendagens mekaniker, at han i langt højere grad fokuserer på hvordan man får nye kunder i butikken – og derfra selvfølgelig sørger for et mersalg og opbyggelse af den gode kunderelation.

Autobutler.dk værkstedsportal - 3 tilbud på din bilreparation

Nutidens forbrugere og bilejere er blevet mere omkostningsbevidste og søger derfor i stigende grad mere information og flere priser forud for et køb. Og her spiller internettet en helt central rolle som en kilde til information. I dag indhenter over 90% information på nettet inden man køber eller sælger en bil, og denne udvikling er også i gang når det gælder bilens drift og vedligehold.

»Det er helt afgørende at værkstederne forstår, at bilejere aktivt søger efter tilbud og undersøger mekanierens omdømme på nettet og det er en udvikling, der kun lige er begyndt.« Fortæller Peter Michael Oxholm Zigler, medstifter af autobutler.dk og fortsætter »Derfor gælder det ikke om at se hullerne i osten, men omvendt se potentialet i at bruge internettet som en let og omkostningseffektiv måde at få nye kunder på.«

»Dér hvor Internettet er unikt er den enkle måde man kan samle bilejernes forespørgsler ét sted og herfra kanalisere dem videre til værkstederne. Det betyder hurtigere og mere effektiv tilbudsgivning, kundehåndtering når der er tid til det og ikke mindst muligheden for at nå ud til kunder i en større geografisk omkreds end man naturligt er begrænset af som fysisk værksted.«

På bare 5 måneder har autobutler.dk formidlet mere end 5000 opgaver ind fra de danske bilejere og tilgangen af opgaver bliver større dag for dag.

Også de værksteder, der har taget internettet seriøst som supplerende salgskanal kan se åbenlyse fordele.

»Kundeforespørgsler, der kommer via nettet og fx autobutler.dk er gode af to grunde. Dels får vi adgang til kunder vi normalt ikke ville nå ud til og dels er det seriøse henvendelser, der skal behandles som en mulig fremtidig kunde. Og som med alle andre opgaver oplever vi tit at de forespørgsler, der kommer via nettet og umiddelbart ikke ser ud til at være store fra et økonomisk perspektiv, bliver store på grund af flere følgeopgaver.« – udtaler Michael Bøttcher fra Bøttcher og Gaardsøe A/S.

Som værksted har man én af to løsninger på baggrund af den udvikling markedet er i. Man kan enten vente og sidde passivt tilbage, mens dine kolleger, der udnytter internettets muligheder får mere og mere omsætning, eller man kan vælge at gå ind i kampen og udnytte det potentiale, der ligger i at få kunder ind via internettet.

Autobutler.dk værkstedportal - spar op til 40% på værkstedsregningen

Få 3 tilbud fra værksteder nær dig

FDM stikprøvekontrol
FDM udfører stikprøvekontrol af værkstederne på autobutler.dk. Det betyder, at kun de bedste værksteder er på autobutler.dk, og at kvaliteten på arbejdet på din bil altid er i top.
Prisgaranti på alle opgaver
Vær sikker at du alltid får den beste prisen med prisgaranti.
Fair og transparente priser
Se alle priser i forbindelse med reparationen.
24 måneders garanti
Med Autobutler får du 2 års garanti på alt service- og reparationsarbejde udarbejdet i samarbejde med FDM

Få 3 tilbud fra værksteder nær dig

Vi har over 446 kvalitetsværksteder klar til at tage imod din bil. Det er hurtigt, nemt og sikkert.

Få tilbud nu